Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Carita - 24 juli 2014 22:13

Välommen tillbaka till bloggen som vi väcker till liv för vår bilsemester den här sommaren också!

Nu är vi redo att överge hettan i Sverige till förmån för hettan på västkusten i USA! Vi har varit på middag hos syster med familj i kväll och det var en fantastisk unik sommarkväll, med barn som leker nakna på gröngräset. Väskorna är näst intill färdigpackade och i morgon kl 14 hoppas vi att flygpanet lyfter. Vi kommer förhoppningsvis att flyga med Norwegians Dreamliner, något som känts som en aning osäkert från bokningen före jul och fram till nu. Dessa plan har ju blivit försenade titt som tätt mest hela tiden...

Jag hoppas på att kunna posta ett inlägg när vi kommit till hotellet på fredag kväll, men en liten rapport om resan över Atlanten. Min förhoppning är att det kommer att gå strålande med direktflyg!
I LA kommer vi att invänta maken som anländer på lördag eftermiddag, det blir trevligt att återse honom   .

Kram och hoppas att vi följs åt här på bloggen under ett par veckor.

//Carita

Av Carita - 7 augusti 2013 23:39

Hej igen

Vad jag förstått så är det några som inspirerats av vår bilresa de senaste veckorna. Vi har funderat lite och tänkte bara summera vad vi kommit fram till som var bra och mindre bra...och tänkte att det kanske är lika bra att dela med sig av dessa tankar.

* Det bästa vi gjorde var att boka boenden innan för att kunna fokusera helt på själva upplevelsen och vad som kan vara lämpligt att göra på varje plats (beroende på väder mm).

* Två nätter per ort är bra, mindre är inte bra. Första dagen kommer man dit och om man bara bokat en natt så behöver man ju åka vidare redan nästa dag. Stressigt!
* Hotell med WiFi är bra, men kan vara extremt segt. Vi kunde därmed få info om vad man kunde hitta på, men det gick ibland alltför trögt.

* Ett tips är att ta med en riktig Vägatlas i pappersform. Vi lämnade vår hemma, men man ska kanske inte lita 100% på nedladdade kartor och GPS...

* Surfplattor till barnen är ju en dröm! Vi hade nu samma filmer sparade på alla plattor för att slippa "bråk" om vem som skulle ha vilken platta. Fungerade ypperligt!
* För oss blev det väldigt mycket (och mer än vi tänkt) badande. Det berodde mest på den totala värmeböljan! Vi badade alla dagar utom en, omväxlande i pool och hav.
* Vi gillar hav och vatten, så därför var rutten med Nordtyskland, Holland, Belgien (Frankrike) och Schweiz bra för oss. Tyvärr har andra länder inte så bra markerat hur man kan komma till badplatser, så i Schweiz och Tyskland var det riktigt svårt att hitta bad...
* USB med musik som alla gillar har varit toppen. Vi har haft önskestunder då vi turats om att önska låtar. "Wake me up" med Avicci, olika låtar med Austin Mahone, "Robin Thick" och  "Idas sommarvisa" har spelats väldigt frekvent!
* Det var ett bra sätt att umgås! Sedan är det bara att inse att alla uppskattar olika delar av semestern; Molly i telefon med kusinen idag: " Vi har sett ambulanser som åkte till en luftballong och matat vilda kattungar med hamburgare!"

Ha det bra!

/Carita & gänget

Av Carita - 6 augusti 2013 12:46

Lite annat nytt som hänt....

I morse när vi lämnade Saanen blev vi omkörda på de slingriga vägarna av en ambulans. Efter en liten stund passerade vi en gård med hela 3 ambulanser och en helikopter som vi sett i luften som stod landad på gården. När vi körde vidare mötte vi ytterligare 2 ambulanser, alltså totalt 5 ambulanser och en helikopter! Vi spekulerade vilt kring vad som kunde ha hänt, André trodde skottdrama och jag tänkte att det kanske var en turistbuss som kraschat med många skadade (men det var på så konstig plats).

Nu på lunchuppehållet sökte vi efter info och fann vad som hänt. En familj som åkt luftballong hade kraschat i en högspänningsledning. Pappan i familjen dog och de andra (två barn och mamman) är mycket allvarligt skadade. Så fruktansvärt för dem! En upplevelse som skulle bli så trevlig slutade i en tragedi...
Än en gång kan man konstatera: Carpe Diem!

Ta hand om er!

Av Carita - 4 augusti 2013 13:11

Kort inlägg från en McDonlads någonstans i Schweiz...

Vi lämnade Frankrike på lördag förmiddag, eller snarare lunch så mycket som vi vridit dygnet...

Färden gick över de vackra landskapen förbi en massa vindistrikt mot den Schweiziska gränsen. Det blev en lång och kringelikrokig dag...

Vi hittade en badplats efter en stunds letande vid Genevesjön, och barnen älskade det klara vattnet. Framför allt Felix var förtjust i att kunna kombinera fiskskådning med bad (med simglasögon). Vi åkte förbi Gruyiere, där vår favoritost tillverkas, och åkte på läskigt smala vägar vidare mot Saanen, där vi skulle bo. Vid 9 på kvällen hade vi hittat boendet i den pittoreska byn. Från huset ser man alptoppar med snö, något som vi kommer att undersöka vidare... :-)

Det blev en väldigt sen middag och barnen var helt underbara som klarade av det. Vi konstaterar att det är dyrare än dyrt här i Schweiz. En middag med två pizzor och tre barnmål kostade 1000 kronor! Galet men man får ta seden dit man kommer. Nu ska vi rulla vidare på dagens utflykt!
ha en skön söndag!

A på hotellet i Frankrike...

Vackra kullar i Frankrike.

Bad  i Genevesjön, varmt och skönt i vattnet!

Av Carita - 1 augusti 2013 18:48

Hej hej!
Nu har vi avnjutit ett par dagar med strandliv här i De Panne. Det är så fint att vi inte vill lämna den lilla staden, trots att jag tänkt att man kunde ta utflykter ned till Calais (Frankrike) och städer i närheten.
Första dagen var vädret ostadigt med en hel del moln och hårda vindar, trots det så badade både vuxna och barn några gånger. Vi hyrde en typ av trampcyklar och fick ett rejält träningspass för benen och åt god mat. Barnen beställde Belgiska våfflor till lunch (bild nedan) och tyckte att det var gott men lite annorlunda. I stället för barnens vanliga aktivitet vid vatten, att håva fiskar, är det här bygge av sandslott som gäller (finns inte ett enda spigg...), så vi har köpt rejäla spadar till dem så att de kan gräva.
Dag två (idag) har varit en stranddag, vi dristade oss till och med till att yra parasoll och solsängar hela dagen. Mycket lämpligt att befinna sig nära vattnet, då det var någon form av rekorddag för temperaturen här i Belgien! ”Nära” stämde i och för sig inte hela dagen, tidvattnet gör att det blir en ordentlig promenad innan det vänder sen eftermiddag. Jag har ägnat några timmar åt att läsa ”Little Bee” i skuggan under parasollet varvat med bad i det svalkande havet som är sisådär 22 grader. Väldans skönt!
Nu väntar en sista middag och natt här i De Panne innan vi styr kosan mot en storstad i morgon.
Kram

Mulen dag 31/7, men varmt ändå!
  Barnen grävde för glatta livet!   Belgiska våfflor till lunch, "gott men annorlunda" löd omdömet.

En timme på trampbil/cykel...   Killarna med sina trampbilar, mycket nöjda!

Ebb, och plötsligt har man 150 meter till ett dopp.

Bok under parasollet, mycket njutbart!

Av Carita - 30 juli 2013 08:26

Igår blev en båttur längs kanalerna i Amsterdam. Det var som väntat kö för biljetter men barnen väntade tålmodigt. F och R hade kunnat sätta en keps och säkert fått ihop en och annan slant, för de såg så lidande ut ;-)      Själva båtturen ägnade de åt att titta på andra båtar längs kanalen samt att titta på de änder och sothönor som hade sin hemvist där. Jag och André ägnade oss något mer åt byggnader, arkitektur och lyssnade på det som berättades under turen.      Vi Vi hittade en lunchrestaurang på ett av de stora torgen, och det var en underbar lunch. Jag åt en sallad Nicoise (eller hur det stavas)med en bit grillad tonfisk, underbar men dyr...barnen fick varsin efterlängtad pannkaka som var så tjock att det inte ens orkade äta upp den!
En "shopping mall" som sågs från torget, lite annorlunda...
  Min riktigt goda sallad!   Eftersom det var riktigt varmt ville vi leta upp en badplats och efter lite surfande fann vi en vidunderlig strand helt på måfå. Platsen heter Zandvoort om någon skulle vilja åka dit för att kolla. Aldrig har vi skådat något liknande. Det blåste riktigt kraftigt så sanden yrde åt alla håll och kanter. Efter detta hade vi sand precis överallt!Stranden sedd ¨t ett håll:   Stranden sedd åt andra hållet. Visst är den enorm?!
Det blev ett gott fika på ett café vid stranden och även här hittade André möbler han skulle kunna bygga... Jag fick en mumsig äppelpaj!

A undersöker som vanligt möblerna...

Mot kvällningen åkte vi tillbaka till hotellet för att avlägsna det mesta av sanden innan vi hittade en restaurang som visade sig vara riktigt speciell för att inta middag på. Retrostil kan man lugnt säga. Äntligen fick jag lite ost, en god Machego till förrätt! Hur vin och öl serverades ses på bild... :-)
Sedan var det läggdags, igen, skönt eftersom hotellet är knäpp tyst, sängarna är supersköna, och rummet är svalt!

Nu laddar vi för en ny dag, med en resa till nästa land på vår turné.

Nu laddar vi för en ny dag, med en resa till nästa land på vår turné. Ha det!

Av Carita - 29 juli 2013 08:27

Här kommer äntligen bilderna från igår! Ha en fin dag, nu ska det turistas i Amsterdam   .

Glada barn efter Mcdonalds vid en av Hollands kanaler. Varmt ute!   Fin strand vid Lemmel, och riktigt varmt i havet.   André på den fina uteserveringen innan han gick igång med att fotografera alla detaljer av bänkarna... ;-)   Felix myser !   Fina lite annorlunda lounge-möbler, och härlig utsikt!   Ordning och reda är det!   Fint nybyggt hotellrum, med AC.   En av kanalerna inne i Amsterdam, bilen står parkerad nedanför. Lite trixigt att köra på de smala gatorna...   André, Robin och Miss Okänd som lånat Robins keps... :-) På Thairestaurangen.

Av Carita - 26 juli 2013 22:05

Hej!
Idag blev det en sisådär 40 mil i bilen. Och det slog mig att det inte är så tokigt att åka bil på semestern. Alla sitter tillsammans, det finns inget plockande att göra, man är helt enkelt tillsammans. Då och då händer det att alla barnen sitter och tittar på film och då kan man plötsligen få avsluta ett och annat samtal med maken också. Det är inte så dumt. Lite som att vara i en segelbåt tillsammans...
Vi färdades från Sverige, genom Danmark och till Tyskland.

Det var ett märkligt vackert väder på morgonen med tät dimma i Helsingborg, som sedan lättade när vi åkte över till Helsingör.

I Danmark vill man om man är jag äta lite smörrebröd om tillfälle ges, och det hann vi med på de tre timmarna i landet. Riktigt gott! Och riktigt varmt ute!

Efter nästa båttransport, mellan Rödby och Puttgarten (då ett danskt wienderbröd tvingade sig på mig och André, mums!) hittade vi lite strand och badade. Trollungarna hittade som vanligt diverse djur/kryp/kräldjur på den korta stunden och hann med att fotografera en död manet. Molly envisas med att de heter "Magnet", och hon ville inte bada av rädsla för "röda brännmagneter"...
André var snabbast att bada, sedan hoppade vi övriga i. Riktigt varmt i vattnet! Sedan orkade vi med de sista 2 timmarna till Hamburg.        Middag (och "drinkar") blev det i Hamburg, väldigt gott, och väldigt uppfriskande med en kall öl. Temperaturen har rört sig mellan 27 och 33 grader, puh! Vem trodde att AC i hotellrummet skulle vara något att prioritera? Nu gör vi oss redo för en varm natt. I morgon ska vi inte avverka många mil i bil...vi försöker i stället hitta något som behagar de flesta i närmiljön...