Direktlänk till inlägg 31 oktober 2018

Maxad utflyktsdag!

Av Carita - 31 oktober 2018 03:32

Idag blev det en tidig morgon. Utflykt med egen chaufför och guide var bokad. Klockan 6.30 bar det av med frukostpåsar från hotellet i händerna. Vi hälsades välkomna vid minibussen och färden mot Sri Lankas mitt började. Så intressant att åka genom städer och landsbygd och  höra guiden Eddie berätta om Sri Lanka, om skolsystemet, arbetstillfällen, religion och inkomstnivåer i landet.

Risodlingar längs vägen. Vi passerade områden som står för olika delar av industrin på STI Lanka; taktegel, kruktillverknkng, textilfabriker och gummiträd. Gummi är den största exportindustrin.

Efter 1.5 h var vi framme vid det ”Elephant orphanage” som vi skulle besöka. Vi fick först se elefanterna när de fick mat, både stockar och blad mumsade de glatt på! De är smarta nog att stampa sönder stockar så att de får fina ”munsbitar” för en elefantmun.

Därefter matade barnen en elefant med frukter och vi fick klappa på den. Så underbart stort djur! Vi gick sedan vidare och kollade på hur tillverkning av ”elefantbajspapper” tillverkas...Givetvis köpte vi med oss några papper hem 😉

Efter en liten promenad visade Eddie oss in på ett avskilt kafé där vi fick parketplatser för att se elefanterna få sitt dagliga bad. Härligt att se de stora djuren lägga sig i vattnet och njuta! En elefantmamma som är en av ”arbetselefanterna” förenades med sitt barn och de såg ut att ha det väldigt kul....trots att vi ibland tänkte att hon var i färd med att dränka ungen...

Molly redo att mata elefant!

Hela familjen klappandes elefanten. Så fantastiskt djur!

Alla på parkettplats för att titta på bad 💦

En av dem på väg ned. De flesta fick gå fritt ned i vattnet, men inte denna.

De så ut att vara lite tveksamma, men valde ändå att bada.

Herbal center

Efter elefantkollen bar det av till en växt-och örtgård. Vi fick en genomgång av allsköns kryddor och växter som växer där. För varje ört presenterade han också vad den brukar användas till inom arjuvedisk medicin.Sedan satte vi oss under ett plåttak och han visade vilka krämer och produkter de har. Han blandade en kräm som han sedan med hjälp av några kollegor smorde in våra armar med. Efter ytterligare presentation sa han sedan att killarna skulle ta av sig på överkroppen så skulle de få massage. Även jag och Molly, fast med tröjor på. Det var lite komiskt att hela familjen ligger i ett skjul och får massage av 5 män...nackmassage, hårbottenmassage, samt arm- ben- och fotmassage. 😂 En udda upplevelse helt enkelt.

Ja, det hela slutade med att vi köpte på oss en del krämer och produkter, så försäljningsmetoden funkade!

Vår guide serverade te som var gjort på en massa örter. Ganska likt det Yogite vi brukar dricka hemmma på kvällarna.

Robin fick en salva gjord på Gurkmeja som fungerar som hårborttagningsalva. Används av minkarna för att bli av med håret för gott 😉

Här började massagen, men ansiktsmassage med creme som var en blandning av tre krämer. Föryngrande och antiinflammatorisk!

Teodling

Efter örtodlingen bar det av till ett företag som plockar teblad och gör te. Lärorikt och intressant att höra hur de 24 olika kvalitéerna på te tas fram och se de väldigt enkla maskiner som används.

Här torkas tebladen. Under bädden finns fläktar.

Vår guide på tefabriken Vid en av kvarnarna där bladen mals sönder.

Buddisttempel

Sista delen av dagens tur, efter en sen lunch i form av en lokal buffé (som inte imponerade), var att besöka ett buddhisttempel i staden Kandy. Detta tempel drömmer de flesta buddister om att besöka under sitt liv. Vi fick berättat historien om att en av Buddhas tänder finns i en vacker kista där. Med långbyxor och utan skor var det bara att tvaga sina fötter och stiga på. Efter en vacker och intressant rundvandring var det sedan dags att bege sig hemåt till hotellet.

Vilken unik och händelserik dag vi fått vara med om. Perfekt att ha en egen guide och chaufför som anpassade programmet helt efter våra önskemål! 👍🙏😀

André och Felix tvättar fötter.

Offerplats där man lämnar blommor framför platsen där kistan med tanden finns.

En del av templet från framsidan.

Det var allt från denna dag!