Inlägg publicerade under kategorin Bilsemester 2013

Av Carita - 7 augusti 2013 23:11

Gokväll!

Från Saanen har vi nu transporterat oss hem de ca 200 milen till hemmet. Gårdagen började vi med ostinköp, vill ju bunkra upp med god ost när man är i Schweiz! Så det blev några kilo...

Sedan blev det mest mil efter mil i bil hela dagen med några pauser. Autobahn är ju ganska kul, när bilen känns som ett flygplan på väg att lyfta! Vi lyckades klara oss undan bilköer, men ack så många vägarbeten som sänkte snitthastigheten. Det blev en middag på IKEA i Hamburg, restaurangen hade tyvärr stängt så det blev bara köttbullar och varmkorvar vid entrén. Mollys kommentar när hon satt och åt bland surrande flugor: "Det här var den godaste middagen på resan". Ja, ibland är de lätta att tillfredställa...

Sent på kvällen kom vi fram till vårt Bed & Breakfast i Lubeck och kastade oss i säng.

Idag på morgonen sprang jag iväg på en löprunda på några kilometer, ett överlägset sätt att få se lite extra på semestern ;-)

Dagens första mål var gränsshopping. Vi häpnar över vilken kommers som detta leder till! Svenskar (såvitt vi kunde se i alla fall) åker alltså dit med släpvagnar för att bunkra upp. För oss ter sig detta rätt knepigt...

Molly ser i alla fall glad ut över de inköp vi gjorde.

Sedan blev det båtfärd Puttgarten-Rödby och Helsingör-Helsingborg. Härlig dag men lite svalare än tidigare, ungefär 25 grader.

I Helsinborg en sen lunch i form av Kebab, det var barnens första kebab och alla gillade det.Robins kebabrulle ser ni nedan, enorm var den!   För att göra någonting denna bildag så badade vi i Helsingborg. Riktigt skönt i vattnet, och Molly var glad att det inte fanns några "magneter"... André skippade bad till förmån för att njuta av att vara uppkopplad på Svensk mark och laddade i stället ned några spel till Molly. Jag tyckte att det såg lite kul ut när han låg på bryggan med datorn...       Middagsstoppet i närheten av Gränna blev riktigt enkelt eftersom vägkrogen stängt, men barnen har längtat väldigt mycket efter potatismos så de var glada...även om Robin inte ser överlycklig ut på bilden.

Sedan tog jag hjälp av barnen för att få bort en del av de döda insekterna på vindrutan. Bilen längtar efter en riktig tvätt nu! Molly var så förundrad i början och undrade hur det kunnat komma "sylt" på bilens front, men nu är hon upplyst om vad det är ;-)   Nu är det onsdag kväll och vi har kommit hem! Kommer snart att avsluta denna reseblogg, men ska först summera lite allmänt i ett sista inlägg.

Kram och sov sött, det ska vi!

Av Carita - 6 augusti 2013 10:45

Hej på er, hoppas att ni har en härlig tisdag1

Vi har haft ett par fina dagar i Schweiz. På rent måfå, beroende på tillgänglighet, bokade jag ett boende i Saanen. Detta ligger ett par kilometer från Gstaad. Gstaad visade sig vara en ort i like med Sveriges Båstad, här händer mycket på sommaren även om man inte kunde tro det när man tittade på kartan! Tennisturneringar avlöser beachvolleyturneringar och lyxbilar glider omkring. Man kan väl inte säga att det är ett högnäste för turistande barnfamiljer direkt...

Första dagen åkte vi på en rejäl utflykt till Andrés moster Susann, färden gick till Hemishofen (25 mil enkel väg). På vägen dit hade vi tänkt hitta en sjö att bada i, men icke, ingen sjö fanns. Så när vi kom fram blev det i stället bad i Rhen som ligger alldeles vid huset där de bor. Barnen älskade detta!
Efter kaffe med dopp och badet vände vi tillbaka till Saanen, och det blev en sen middag i lägenheten.

Dag två ville vi upp  på någon topp och vädret var strålande så vi tog en kabinbana upp på 3000 meters höjd. Från denna höjd kunde man se Matterhorn, Zermatt och vandra på glasiären. En helt otrolig upplevelse! De rutinerade hade riktiga vandringsskor, men eftersom vi inte riktigt planerat för snöpromenad så fick det bli typ sneakers för vår del :-) Ni ser några bilder från detta nedan.

Eftersom temperaturen i dalen var 31 grader hittade vi ett poolområde i Zweisimmen (brevid Saanenmöser där vi bor), det blev ett par timmars bad där under den sena eftermiddagen. Svalkande!

Nu när det är tisdag är vi på väg norrut mot Sverige igen, det är nästan svårt att smälta allt vi varit med om på dessa två veckor.

Skulle så gärna vilja lägga upp fler bilder men hastigheten på uppkopplingen från denna vägkrog i Tyskland är så dålig att det är omöjligt...

Kram och ha det gott!

Killarna letandes fisk i Rhen.

Kabinbanan som man tog från 1500 till 3000 meter.   Uppfriskande med ca 14 grader på toppen...

Lite kul bild tycker jag, vitt, vitt, vitt...

Av Carita - 2 augusti 2013 22:52

Fredagshej!

Färden gick idag vidare till Frankrike, och ännu en dag slogs någon form av värmerekord. När vi gjorde ett lunchstopp längs motorvägen visade termometern 36 grader. Sannerligen en vägg som slår emot en när man öppnar bildörren för att gå ut!
På eftermiddagen kom vi fram till hotellet strax norr om Paris, Kyriad Design Enzo. Ett hotell med någon form av Formel1-tema, en riktig glänsande bil står i hotellobbyn...Här i Frankrike verkade det omöjligt att boka ett rum för 5 personer så det var bara att boka två rum...det hela resulterade i att vi har totalt 8 bäddar att tillgå. Knepigt! Tack och lov hade hotellet pool, så det var skönt med ett dopp innan vi åkte in till Paris för att turista.
Med bil skulle vi så åka till Eiffeltornet lite halvspontant sådär; trafiksituationen (smala vägar med mopeder som kommer från alla håll och kanter, tutande bilar, antal parallella filer utan markering av filerna) i kombination med en obefintlig GPS i telefonen gjorde det inte till någon lätt match! Tack och lov att frun i huset kör så att färden gick smidigt och utan krock ;-) Vi parkerade i alla fall väldigt proffsigt ett par kvarter från Eiffeltornet och efter en stunds köande i den 40-gradiga eftermiddagsvärmen fick vi åka upp i tornet.
Ska jag kanske tillägga att barnen fick en rejäl glass som belöning för att de bara klagade lite vid dagens eskapader!?
I morgon går färden vidare mot svalare trakter!

Natti natti!

Svalkande bad i hotellpool!

Även mamman fick lite svalka och några längder i poolen, skönt!

Mitt och Mollys hotellrum, killarna har ett likadant...   Temperaturen toppade under vår jakt på Eiffeltornet på 40 grader, här "endast" 38...   Plötsligt, efter 45 minuters cirkulerande med en GPS som fungerade mycket sporadiskt, dök tornet upp!   Molly på promenaden mot tornet, passerade andra saker som enligt barnen kanske var än mer intressanta än ett torn; fiskar i dammar, fågelungar och en halvtam bäver!

Jag och A under tornet!   Utsikt; människor som badade i fontän pga värmen!

Av Carita - 31 juli 2013 09:45

Hej hallå!

Efter en mycket rask packning i Amsterdam (vi börjar bli ett vältrimmat team) gick färden vidare mot Belgien på tisdag. Rotterdamm, Antwerpen swischade förbi och vi bestämde oss för ett lunchstopp i Gent. Jag ville gärna visa övriga familjen hur vacker och mysig den gamla staden är eftersom jag varit där för några månader sedan med jobbet och verkligen känt historiens vingslag. När vi kom fram fick vi höra att en festival precis avslutats, efter 10 dagar...Vart vi än gick pågick nedmontering av ställningar och antalet krossade ölmuggar som låg spridda på gator och torg var oräkneliga. Här och var satt rödögda festande människor kvar. Över staden låg en doft som ett täcke av några dagar gammal uthälld öl...Det blir visst inte alltid som man tänkt sig ;-)
Jag fick till ett par bilder från Gent i alla fall så att ni kan inspireras att besöka den vanligen så vackra staden!
Färden gick vidare mot orten där nästa hotell var bokat, De Panne, vid den Belgiska kusten. Regndropparna föll tätare och tätare. Vi hittade hotellet och blev glada över att det är riktigt fräscht, om än något trängre än de tidigare rummen. Efter en liten promenad med ystra barn på stranden som ter sig utan slut och var det dags för middag. Jag hoppades bara att den ”gamla-öl”-doften skulle ge sig av från näsan. Med en jätte-portion musslor lyckades vi avlägsna den doften.
Nu ska vi bara få Wi-Fi som ska ingå att fungera så blir det ännu bättre...därav kom detta tisdagsinlägg ut först idag onsdag... :-)

Ha en fortsatt bra dag!

André i Gent när vi kom till en butiksgata.

En del av det skräp som spred en ruskig doft...     Vackra byggnader i Gent!

Barn på hotell Cajou i De Panne, Belgien. Riktigt fint hotell med toppenfrukost!

Det blåste och regnade lätt på vår strandpromenad...men vi är glada ändå.   Stranden i De Panne, helt enorm! Nu väntar vi bara på solen

Av Carita - 28 juli 2013 23:51

God aftonI dag körde vi in i ett av mina favoritländer, man kan också kalla det landet ”Ordning och Reda” enligt min egen ytterst subjektiva synvinkel. Det är Holland vi talar om! Morgonen började med diskussion och debatt; en vill absolut inte bada i hav (Molly), en vill absolut bada i hav (Felix), en vill åka bil för att få kolla på plattan (Robin), och två vill ha en lite varierande resa med inte alltför mycket av en och samma sak (jag och André). Så det blir en del diskussioner och en och annan sur min ibland...Barnen var lovade att de skulle få en lunch på MC eller BK, men det tog drygt en timme på motorvägen innan vi hittade en MC. Det blev ett stopp i en välordnad ort strax innan Groningen, med inblick i hur många kanaler som finns i detta land. Så mysigt! Barnen ses på bild därifrån med Robin som klamrar sig fast i sin McDonalds-mugg :-)I värmen sökte vi oss sedan mot vattnet, och körde ned mot en ort som hette Lemmel. Det blåste rakt in från havet och var halvmulet, med vattnet var riktigt varmt och skönt så alla badade. Stället visade sig vara riktigt läckert. Vid vattnet fanns en lounge-cafe-restaurang där vi blev sittande. André blev imponerad och inspirerad av möblemanget och fotade ihärdigt alla detaljer av bänkarna...det var också riktigt kul att de hade dynor som gjorts av gamla segel! Ni ser några bilder därifrån också.Det är så vackert att köra i detta vackra landskap och titta på alla kanaler, alla välordnade små trädgårdar, tydliga skyltar, nya vägar, ja, till och med vindkraftverken står uppdadade på prydliga rader!Något timme senare var vi sedan framme i Amsterdam, enligt kör-principen ”fort men försiktigt” (och på dessa vägar går det ju betydligt snabbare än hemma, jag älskar att köra här!), och blev glada att hotellet visade sig vara riktigt riktigt fräscht! På kvällen blev det en middag på en Thailändsk restaurang. Tror bestämt att vi vänt på dygnet, eftersom klockan är efter 23 och 4 av 5 fortfarande är vakna... :-)PS Läser mina tidigare inlägg och ser med fasa stavfel och missade bokstäver, tyvärr skrivs dessa rader ofta i mörker och sittande i en säng det sista som görs på kvällen...avskyr verkligen att se stavfelen, men väljer att hellre få iväg lite info än inget alls :-)Sov sött!

Av Carita - 27 juli 2013 22:57

God afton!
Ännu en dag ev livet har gått, oh som rubriken antyder så var det i lekens tecken! Efter mycket motsträvighet från mellanbarnet kom vi oss iväg till miniatyrlandet som vi fått rekommenderat att titta på i Hamburg. "Wonderland" heter det också. Med morgonens ca 26 grader kände man sog kanske lite mer sugen på en skuggig plats på en strand, men men...Vi gjorde som anmodats, och det var ett sant lyckokast. Man bokade en "slot" via nätet innan ankomst och fick därmed glida förbi diverse köer. Härliga tid!
När landet visade sig ligga helt inomhus blev jag ännu gladare, i luftkonditionerad miljö. Och barnens tilltagande förtjusning gick inte att ta miste på. Vilka otroliga konstruktioner! Vilken otrolig fantasi! Man skulle kunna titta på alla detaljer hur länge som helst. Nedan ser ni Molly framför en del av Schweiz, men rörliga tåg, tunnlar, trafikolyckor mm. André och killarna tittade på Hamburgs flygplats under en lång stund.       Lunchen åt vi i restaurangen som hade stolar som i en tågkupé, väldigt uppskattat. Molly var på bilden inte speciellt medgörlig dock, utan snarare väldigt hungrig!   I den Skandinaviska delen av Wonderland var fokus på det snöiga norra Sverige, som synes LKAB-gruvan och ett Pippi Långstrumphus inkastat i snön ;-) Även ishotellet i Jukkasjärvi fanns med och jag blev så sugen på att åka dit!     Vår utmaning låg sedan i att hitta ett ställe att kyla av sig på. På radion talas om värmebölja och kvicksilvret var uppe i 36 grader efter lunch! Idogt surfande ledde till att vi hittade ett vattenland utanför Hamburg i en fin förort. Och det var såklart en ordentlig kö för att komma in. Barnen visade prov på en otrolig uthållighet då de klarade av att köa i närmare en timme för att komma in på vattenlandet. Och så härligt vi hade det! Det blev trampolinhopp, rutchkanor, massagepooler, och vanliga pooler inomhus och utomhus. Några riktigt härliga timmar blev det!
Tillbaka i city blev det en sen middag på en grekisk restaurang med väldigt bra mat! Nu laddar vi för en god natts sömn i det stora 28-gradiga rummet och en resdag i morgon!
      Kram och sov så gott! Det verkar som att även Sverige får sin släng av värmeböljan!

Av Carita - 25 juli 2013 22:33

Träff med Ebba, nyaste kusien, mycket populärt. Framför allt Molly gladdes åt detta eftersom hon sedan ett par dagar bestämt att hon ska bli dagisfrökan när hon blir stor! Molly fotade mig med Ebba, dagen till ära hade vi matchande kläder! Bildkvaliteten blev inte den bästa....   Ösregn som effektivt avlägsnade alla döda småkryp på bilrutan!

Brahehus bjöd på väldigt vacker utsikt och kidsen passade på att klättra, köpa polkagrisar och ta sig ett rejält eftermiddagsfika!     Kvällsmys   Kvällsmys efter middagen, stort uppskattat filmrum på Scandic Helsingborg!

Av Carita - 25 juli 2013 22:04

I afton nådde vi äntligen Helsingborg, sista anhalten i Svedala för ett par veckor framöver! Det har varit en fin och ganska avsrtessad dag. Startade bilfärden vid 10.30 hemifrån och gjorde ett besök hos barnens farfar i Oxelösund för lunch och kaffe. Värmen stekte och "kvicksilvret" nådde ca 28 grader, en riktig sommardag!
Hos B-O träffade vi också barnens kusiner Filip och lilla 8-veckorspyret Ebba. Molly som nyligen beslutat att det är förskolefröken hon ska bli när hon blir stor gladdes mycket åt övningen på denna lilla bebis :-). Jag hade av en händelse matchat in klänning med Ebbas och Molly fotade detta...lite suddigt...men nåja.
Vid tresnåret fortsatte vi söderut, möttes då av ett vidunderligt åskväder och ösregn, men det gick över snabbt! Paus vid Brahehus med vacker utsikt, tog några fina bilder där som jag hoppas kan beskådas. Sedan fortsatte vi till Hlesongborg och har nu, klockan 22 avslutat med en riktigt trevlig buffé på Scandic. Förrätt med räkor, grillat till varmrätt och lite ostar till efterrätt. Mums!
Innan det är dags att somna ska vi bara få till en bokning av båt över till Danmark i morgon bitti. Kram och på återhörande!