Inlägg publicerade under kategorin Puerto Rico 2016

Av Carita - 6 november 2016 01:13

God afton!

Ännu en dag är till ända på Puerto Rico.

Dagen började med en tidig frukost på en av hotellets restauranger. Strax före 7 var vi där...Än en gång beställde vi riktigt stadiga frukostar med ägg, bacon, toast...och Felix även ett par enorma pannkakor. Helt ensamma var vi i restaurangen, men den trevlige kyparen gjorde oss sällskap och tipsade om restauranger och utflykter. Utsikten syns inte på bilden, men hela havet glittrade utanför fönstret.

Direkt efter frukosten hämtade vi ut hyrbilen och rullade mot El Yunque, den enda tropiska regnskogen i det amerikanska skogssystemet. Efter någon timme i bil och slingriga, gropiga, bladnedskräpade vägar kom vi fram till den startpunkt vi blivit rekommenderade. Vår vandrng gick nedför berget längs slingrade stigar och ett vattendrag. Härligt fuktig varm luft och enorm växtlighet!

Felix vid ett av många grupper av bambuträd.

Robin i inledningen av vandringen, glad i hågen.

Längs stigen fanns "rastplatser" liknande denna...barnen tyckte att de inte var så mysiga att pausa i. Så Mollys förslag blev "Man kan ju också stå och pausa längs stigen"...

Hela galna familjen under vandringen på några kilometer.

Efter många om och men nådde vi i alla fall de vattenfall där man kunde bada! Det var trixigt med mycket sten och enorm kraft av det forsande vattnet. Men härligt!

Efter att ha vandrat tillbaka uppför till parkeringen tog vi oss vidare till ett utkikstorn med härlig utsikt. Det strålande vädret var helt oväntat eftersom prognosen talat om regn...och det gjorde att upplevelsen blev riktigt fin.

Efter vandlingen var det dags för en (sen) lunch och vi hade hört att Luquillo var vackert, så vi körde dit.Vi kastade oss in i första bästa restaurang som visade sig vara ett surfarhak...men med god mat. Jag ville prova på fish tacos, så det fick det bli och det var riktigt gott. Sannerligen en inspiration för att eventuellt utveckla smakbilden vid våra fredagstacokvällar.... :-)

Efter lunchen stannade vi ett par timmar för att bada i Luquillo. På många platser kan man inte bada här på grund av undervattensströmmar, men här gick det bra. Så vi badade i de stora vågorna och njöt innan färden hemåt.

Efter lite  poolbad för barnens del gjorde vi oss iordning för middag. Något som alla pratar om är att det man verkligen ska äta här är "street-food" som lagas i vagnar. Och eftersom vi har en sådan restaurang nära hotellet gick vi till en sådan. Dessutom en som många rekommenderat, Kabanas. Det blev några portioner av de omtalade tacosar de har. Gott var det. Barnen är dock galet trötta  på kvällarna så de sitter och halvsover innan maten serveras vid 19-tiden...

Nu är klockan kvart i nio på kvällen och jag ska får barnen i säng, troligtvis även mig själv...för en stund med en god bok.

Sov gott!

Av Carita - 5 november 2016 00:56

Nämen hej!

Bestämde mig idag för att skriva lite om denna resa, trots att den är kort kommer vi att göra en del saker som kan vara inspirerande att läsa för andra ressugna individer!

I går kl 9 flög vi från Arlanda till San Juan med Norwegian. Vi trodde att resan skulle ta 10.40, men fick före start höra att flygtiden var 9.30- härligt! Er som jag pratat med om den här resan vet att jag har varit lite skeptisk...vädret är inte klockrent den här tiden på året.  Men vi ville gärna åka någontans där det var garanterat varmt på höstlovet. Kanarieöarna har varit sådär på gränsen för min smak temperaturmässigt. Vi hittade i alla fall direktflyg till Puerto Rico för en relativt billig penning-så Puerto Rico fick det bli.
Och efter bokningen har jag i ärlighetens namn inte tänkt speciellt mycket på resan. Förrän i söndas när jag ville kolla upp boendet som jag gjort via Booking.com och till min förfäran såg att endast två personer såg ut att vara bokade i 4-bäddsrummet. Hotellet bekräftade det...och 4 dagra innan var det bara att boka nytt boende. Samma hotell men en "familjesvit". Instruktionen var att ytterligare barn kunde bo i befintliga sängar mot en kostnad. Vi bokade och betalade det, och sedan mailade jag hotellet bara för att dubbelkolla. Och till min chock svarade de att "Näpp, max 4 får bo i rummet". Så med två dagar kvar var det bara att boka ett dubblrum till på samma hotell...

Vi reste i alla fall  och kom hit på torsdag eftermiddag, lagom för att kolla in hotellet, poolerna och närområdet. Vädret var mulet och det hade regnat riktigt ordentligt. Men värmen är ljuvlig!

På bilden killarnas sovrum. Tack och lov ordnade hotellet rum som man kan "gå emellan" utan att gå ut.

Idag steg vi upp efter en lång natts  sömn, klockan 6 och gick till en restaurang som hör till hotellet för frukost. Oxh jisses vad barnen åt! De beställde en frukost med stekta ägg, bacon och två amerikanska pannkakor. Riktigt gott! Jag och Andre hoppade pannkakorna och valde äggröra med ost, bacon och korvar

Felix "efterrätt" vi frukosten...

Förmiddagen bjöd på en promenad för lite inköp och sedan några timmar vid poolerna/havet. Solen strålade. Barnen och vi är förtjusta över djurlivet, en leguan som är lika lång som Molly vandrar omkring helt oberörd i området...och en massa småödlor.

Lunch åt vi vid poolen, badade en stund till och åkte sedan en lååång taxifärd till en mall. Jag ville köpa ett par promenadvänliga skor för att kunna vandra i skog och André köpte springskor. Efter några timmar taxi hem till hotellet,  en galen taxifärd med en chafför som pratade i telefon och körde som en bildåre.

Molly var lite besviken över att hon bara fick beställa  EN varmkorv, men det ordnade sig när hon fick denna!

Middagen intogs på en japansk restaurang, Robin (som aldrig ätit en portion med sushi tidigare) "längtade" efter sushi. Och vi fick en härlig potion att dela på,  bland annat rullar med "spicy tuna" som var supergod!

Nu sitter jag på balkongen och njuter av värmen, vill inte vara inne för det är ju AC överallt och kallt...i morgon ska vi hyra bil och undersöka ön lite. Ser fram emot det.

Hoppas att allt är bra där hemma!