Direktlänk till inlägg 28 oktober 2015

Sista dagen i Dubai

Av Carita - 28 oktober 2015 19:55

 

God afton!

Nu kommer ett sista inlägg härifrån. Kommer att summera resan när vi kommit hem. Beklagar redan nu eventuella felstavningar. Autocorrekten lever sitt egna liv...så jag är inte dyslektiker för er som börjar tro det. När kvällen blir sen väljer jag att posta inlägget trots att jag när jag sparat det ser att det finns några felstavningar...


Idag började vi några timmar på stranden. Känns fortfarande skönt att ligga och flyta omkring i havet, det är inget jag tröttnat på 😊. Att ligga och flyta och lyssna på ljuden under vattnet är väldigt avslappnande! Jag tror att det är sandkorn som gnuggas mot varandra som låter. 


Efter strandlivet duschade vi och åt en lunch på Wagamama i hotellet. Otroligt fräsch mat! Jag tog en biffsallad med en massa koriander och äpple, supergott! Till detta drack jag sake efter att maken övertalat mig att jag måste prova. Ja, det var väl sisådär gott. Jag straffade honom med att han fick dricka ett par muggar han också från min karaff!


Sedan begav vi oss till gamla stan i Dubai med hjälp av en supertrevlig taxichaufför. Han berättade en hel del om livet i Dubai och byggnadernas historia. Det finns inte många guidade turer som går upp emot att ha kunniga och allmänintrsesserade taxichaffisar! Han släppte av oss vid kryddmarknaden som vi ville besöka. 


Det som sedan fick upplevas under den stund vi vistades där är inget jag talar om i positiva ordalag...Man vandrar i smala gångar där butiksägare kastar sig över en med frågor, tittar med lystna blickar på barnen och nästan drar en in i butikerna. Om man av en händelse skulle titta åt en produkt tror de att man vill köpa den. 

Även på behörigt avstånd från dessa småbutiker kommer män fram och föreslår att man ska köpa klockor, väskor, t-shirt och annat krafs. 


   

André och killarna vid ingången till en av gångarna där saker såldes, och nedan jag och Felix innan ingången till guldmarknaden.   

Det fanns en hel del guldartiklar, kanske inget att bära på jobbet direkt...eller överhuvudtaget. Vi tittade också på mindre guldörhängen till Molly, men priserna på dessa var som i Sverige. Man hade säkert kunnat pruta om man köpte några saker.  

När vi åkte med taxi hem frågade vi chauffören om vad de gamla blå båtarna gör där i vattnet. Jag tänkte att det kanske var någon form av utställning. Men nej, han berättade att det är fraktbåtar för allsköns gods. Detta fraktas till Iran och andra länder i närheten. Vilken kontrast till det i övrigt så hypermoderna Dubai!  

Vi tog taxi till den mall som finns i närheten av vårt boende. Delvis för att shoppa lite smått,men nästan framför allt för att få avnjuta ännu en fantastisk kanelbulle där. Robin hade uppenbarligen blivit lite kompis med bagaren eftersom han frågade "Refill?" När Robin gick fram och hälsade. Så, ja, en refill med kanelbulle fick det bli. Och vi har också sett hemligheten till hur man får denna fantastiska smak. Bagaren lägger ett lager på ca 1 cm av kanel och sockerblandning på degen! Denna kavlas sedan in så gott det går innan degen rullas. Smaskigt blir det!  

Vi tog sedan en välbehövlig promenad till hotellet, barnen kvällsbadade i poolen och vi packade. I morgon bär det av hem mot Sverige. Det har varit roligt, lärorikt och skönt, men det blir skönt att komma hem.


Sov gott!


Kram Carita  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carita - 9 augusti 2019 12:01

            Våra två sista dagar av resan tillbringades i London, en stad som barnen inte varit i tidigare. Tanken var en generell genomgång av sevärdheter, och att låta eventuella djupdykningar  ske vid senare tillfälle 😊   N...

Av Carita - 6 augusti 2019 23:47

Hejsan!   Parisvistelsen har nu nått sitt slut. Som jag beskrev blev det en  kort vistelse.    Vi anlände till Paris, trixade oss med tunnelbana till Montparnasse och vårt Best Western-hotell. Hotellet hade till min förvåning faktiskt rum ...

Av Carita - 5 augusti 2019 17:29

    Sista kvällen i Marseille valde vi en restaurang vid stranden som hade fått bra omdömen, smart va!? 😉 Vi åt gott, men inte direkt Fransk...utan Italiensk mat. Jag börjar fundera på vad som egentligen är fransk mat. Entrecote, Bouillab...

Av Carita - 4 augusti 2019 18:03

    Pustar ut efter en varm dag i närheten av Marseille! Vi tog oss hit med tåg från Nice ingår eftermiddag. Tre timmars tågresa med ett fräscht tåg, barnen ville ha platser på övervåningen och de fick de 😊.         Vacker vy som ...

Av Carita - 3 augusti 2019 10:17

            Sista dygnet i Nice spenderades i själva staden, utan utflykter. Vi tog oss iväg till frukost ute...och eftersom barnen vill äta något stadigt hamnade vi på ett ställe som liknade KFC...Ja, det blev en rejäl frukost. Efter det gick ...

Ovido - Quiz & Flashcards