Alla inlägg den 28 oktober 2018

Av Carita - 28 oktober 2018 06:24

   

   

   

   

   

            

Hej alla där ute!


nu är det dags att blogga lite igen om en resa vi är på väg på. Sedan förra höstlovet har vi varit på en bland annat en resa till Sicilien. Men tyvärr bloggade jag inget dÅ, lite synd efetrsom den var rätt händelserik 😉

 

I våras bokade vi en höstlovsresa...efter att ha dividerat länge kring om vi ville vara långlediga över jul-nyår och resa till Sydafrika (som finns på min bucket-list) eller om vi som vanligt skulle åka på höstlovet. Barnens vilja att fira jul hemma fick styra och vi letade efter ett resmål för höstlovet. Utan att göra speciellt mycket research föll valet på SriLanka, med varmt klimat och eftersom det skulle finnas mycket djur och natur att uppleva!
Några veckor innan resan kollade jag upp vad vi skulle kunna göra och då blev det uppenbart att SriLanka var en väääldigt stor ö...och att man inte heller rekommenderades att köra bil själv där. Så det blev inte bokning av något i förväg.
Nu i torsdags bar det så av, efter att i all hast på tisdag kväll gjort någon form av visumansökan som krävdes. Mitt pass hade ett giltighetsdatum som var lite på gränsen, beroende på hur man räknade vilken dag resan till Colombo startade eller slutade. Passet behövde vara giltigt 180 dagar efter resan. Övriga familjen hade ett antal ytterligare månader till godo. Det fanns inget alternativ att försöka skaffa ett nytt pass på en dag med fullbokad agenda.


Vi flög från Bromma till Helsingfors. Nästa flyg skulle gå till Doha en timme efter landning, tight! Det lilla propellerplanet landade i tid och vi tog oss genom passkontrollen. Ett snabbt toabesök och vidare mot Gate 33. Då hör vi våra namn ropas i högtalarna! Det var bara att springa till gaten. Vi var absolut sist på plats och 25 minuter återstod till avgång. Barnen och André går igenom och väntar på mig. Där tar det stopp. Rynkade näsor och förundrade blickar från personalen på Qatar. ”Ditt pass verkar ha en dag för kort giltighetstid”...”Så vi kan inte låta dig gå ombord”.
Klockan är 23 på kvällen. Familjen står storögd på väg ombord, men jag får inte åka med.
Vi fick förklarat att de behövde kolla med personalen i Colombo om det är OK eller ej. Barnen och Andre kund välja att inte åka, eller åka före. Det ville barnen inte, de ville vara med mig.
Våra väskor fick plockas av från flygplanet.

Personalen på Qatar förklarade att det tyvärr kunde ta tid att få reda på om jag fick åka, de fick inget svar. Och det var ju inte så konstigt eftersom klockan var ett på natten i Colombia. De tog mail och telefonnummer till mig. Dessutom bokade de om oss alla till ett flyg på fredag kväll, 20 timmar senare än tänkt.

Felix i sitt egna hotellrum 😊


Efter lite samtal i familjen så beslutade vi oss för att sova på hotell vid flygplatsen, inte inne i Helsingfors. Vi gick till Scandic och bokade två stora rum. Inte varje natt man dyker upp 23.55 för att boka hotellrum. Till Felix lycka fick han ett eget dubbelrum och vi andra ett familjerum. Alla var lugna och vid gott mod.


Jag låg och funderade på vad som skulle hända om jag fick nej på inträde till SriLanka. Det slutade med att jag för att”säkra upp” bokade ett flyg till Arlanda morgonen efter för att om nödvändigt skaffa ett nytt pass. Det blev tack och lov inte en fullprisbiljett för 6000, utan jag kunde kombinera med poäng och få ned priset till en mer rimlig nivå...

Fredag morgon smög jag ut ur rummet, åt frukost och gick för att gå till terminalen. Ingen hade ringt under natten och sagt att jag kunde åka med mitt pass. Jag checkade in på flyget så sent som möjligt.
Fem minuter senare, vid 8.30 ringer en trevlig herre som vi träffade kvällen innan och berättar att det är OK att flyga med passet.

Det vara bara att traska tillbaka till hotellet och ägna dagen åt umgänge med familjen...och jobb. Skönt att få lite mer gjort eftersom det alltid är så stressigt före semester.

Vi tränade på gymmet på hotellet och bastade i en superskön bastu.
Vid tretiden öppnade incheckningen och vi fick träffa samma tillmötesgående kvinna som kvällen innan. Hon var så glad att det ordnat sig!

Efter det flöt det på som smort med fortsatta resan. Flyg till Doha på ca 6 timmar, en timme till nästa flyg, sedan till Colombo i nästa Qatar-kärra. Helt OK service och servering på planen, men de gånger jag flugit med Qatar tidigare tyckte jag att de var ännu bättre.


Tidig lördag morgon landade vi så i Colombo och hälsades av en chaufför som körde oss till hotellet. På vägen ringde en kille från ”Ving” som ville ge oss en introduktion till Sri Lanka så vi bokade en tid med honom.

Hotellet visade sig vara fint. Fuktiga handdukar vid ankomst och olika färska juicer serverades. Papaya-juice är gott och inte så sött!

André på den ena terassen med nedgång till pool.

esten av vår första dag har vi vilat i skuggan, haft mötet med Ving och bokat utflykter, ätit lunch och badat i poolen. På kvällskvisten blev det en promenad ut på standgatan där det finns en del restaurangen och små butiker. Middagen avnjöts på en restaurang med fin utsikt. André och Robin var riktiga föredömen och beställde indisk mat, Rice and Curry! Denna serverades på en inte helt estetiskt tilltalande tallrik...men smakade väldigt gott (säger hon som provsmakade).


Det blev en tidig middag eftersom vi är trötta efter resan. André och jag satt och pratade en stund på terassen, så mysigt med utsikten över poolerna och de upplysta palmerna! Ljudet av vågor som slår in motl stranden är väldigt högt men ändå rogivande.
Nu är det läggdags!



Familjen vid middagsbordet. 👍


Från en tacksam familj som kom fram till resmålet 😀

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards