Direktlänk till inlägg 9 november 2016

Spontanitet

Av Carita - 9 november 2016 04:04

Efter en kort men varm löprunda åt vi även idag en stadig frukost! Undertecknad en omelett med ost och skinka…men barnen typ trippelportioner. Vi hämtade ut hyrbilen som vi bokat och rullade sedan spontant mot en stad västerut längs kusten, Arecibo. Vid den staden skulle det finnas ett stort rymdobservatorium och ett par platser med grottor, berättade killen på biluthyrningsbolaget. Han hade ringat in platserna lite grovt på vägkartan. Längs vägen började det gå upp för oss att det inte riktigt fanns tid för att gå om kring på rymdobservatoriet så vi beslutade oss för att leta upp lite grottor. Men att hitta dessa grottor var lättare sagt än gjort, vi körde och körde tillbaka längs slingriga vägar…men ingen grotta. Bara en utkiksplats som man kunde vandra upp till. Och när man väl vandrat dit upp i den enorma hettan, så var det helt igenvuxet. Här och var kunde en vacker utsikt skönjas, men det var allt.

Molly och jag på väg uppför.

En gnutta utsikt från toppen.

Vi gled in genom en by där vi trodde att grottorna kunde finnas…men det vi fick se var endast en massa ingenbommade hus, vägar där allt skräp dumpas fritt (läs; sängar, flaskor, kläder, toalettstolar mm) och diverse djur som antingen står i extremt trånga utrymmen eller vandrar fritt längs vägarna. Så någon grotta blev det minsann inte!

Men lite god mat och ett dopp tänkte vi i alla fall få oss, i Arecibo city. Vi rullade in mot staden, letade upp strandvägen och ser att det definitivt inte är badvänligt. Som Robin uttryckte det: -Om man är självmordsbenägen kan man ju hoppa i.

Längs den egentligen vackra strandvägen låg en massa industrilokaler, som alla såg extremt slitna ut och igenbommade. Arecibo verkar vara en stad som fallit i glömska. Med anledning av att det också är valdag är de flesta restauranger stängda också, så vi fick ta oss till ett av killarnas favorithak, Subway, för en bukfyllande lunch. Nu hade klockan dragit iväg och blivit två och vi insåg att vi kanske borde rulla mot det som var dagens egentliga mål. Staden Fajado…som ligger på väg tillbaka och förbi San Juan. Ca 15 mil bort. Och barnen hade fortfarande inte fått bada. Så vi rullade i sakta mak mot Lucillo, där vi faktiskt vet att det är badvänligt. Vid det här laget hade de vanliga eftermiddagsregnskurarna börjat falla, vilket gjorde att trafiken gick trögt! Men fram kom vi så småningom och vi tyckte alla att det var skönt med ett dopp. Vid 16-tiden rullade vi vidare mot Fajardo och lyckades till slut hitta företaget som vi skulle på en kajaktur med.

Framme i Fajardo och väntar på att få påbörja kajaktur.

Molly klättrar i träd i väntan på att turen ska starta.

Kvart i sex hoppade vi ned i kajakerna och skymningen började falla. Tyvärr har jag inga bilder ännu från detta, men det var en FANTASTISK upplevelse. Det gick inte att ta med mobiltelefon på grund av att allt blev genomblött under färden. Att paddla i den fuktiga värmen, genom en passage som tar 20 minuter och det i princip bara är månens ljus som silar ned genom trädgrenarna var underbart. Det enda som hörs är höga fågelljud och syrsor. Jag paddlade med Felix och det var riktigt bra att vi hyrt kanot tidigare i höst, så tekniken satt hyfsat. Sedan kom vi ut i Laguna Grande och fick instruktion i hur vi kunde göra för att de den unika bioluminicsensen i vattnet. Små bakteriestora encelliga djur som lyser till vid beröring. Läckert! Detta finns bara på 5 platser på jorden att skåda året runt. Och tre av dem är på Puerto Rico. Önskar verkligen att ni får uppleva detta!
Bilder kommer jag att lägga upp efteråt eftersom vi har dem i GoPron och kommer att få skickat från turguiden.

Nu är det riktigt sen kväll och vi har kommit hem till hotellet efter en färd i ett otroligt kraftigt åskregn! Nu en öl här på balkongen med maken. Man kan säga att förmiddagens spontanitet inte gav mycket utdelning…men kvällens utflykt ett minne för livet!