Direktlänk till inlägg 7 november 2016

Surrealistisk söndag

Av Carita - 7 november 2016 01:45

Gokväll!
Den här söndagen började med en hurtig löprunda, tyvärr utan käre maken eftersom han har ont i halsen. Vid 6.30 på morgonen är det så varmt att svetten bara rinner längs kroppen...men det var ändå skönt att få röra på sig lite mer högaktivt. Jag sprang förbi barer och restauranger där festandet precis avslutats och soppåsar låg fulla med flaskor utanför och en del ställen där människor satt med ölflaskor i handen. Kvalmiga dofter av matrester och öl i solen slog emot mig. -Oj, så tidigt de började dricka, tänkte jag. Men det visade sig att vissa barer har öppet hela natten och stänger först kl 10 på förmiddagen. Och det är visst en väldigt speciell långhelg med både helg och presidentval på gång (här röstar man inte o presidentvalet, men de har guvernörsval).Fick i alla fall skåda en vacker soluppgång på löprundan.

När jag kom tillbaka från löprundan hade Molly börjat få ont i magen. Hon ville inte äta frukost sså killarna fick gå iväg utan oss. Hennes smärta tilltog och inom en stund hade hon så ont att hon inte visste vad hon skulle göra. Hon kunde inte ligga stilla och höll andan, storgråtande. I sådana stunder önskar jag att jag kunde ta över lidandet. Efter en timme kräktes hon ordentligt, och smärtan abtog. Inom 30 minuter ville hon äta chips, och 30 minuter senare en chokladcroassaint...innan lunch hann hon med ett litet dopp i poolen. Nu väldigt pigg!

Med anledning av det snabba tillfrisknandet valde vi att åka en sväng till gamla stan. Så efter en god lunch hoppade vi in i en taxi. Molly ville shoppa och killarna titta på fortet.  Så vi delade upp oss. Och efter ett par timmars vandrande in och ut ur souvenirbutiker hade hon funnit det hon letade efter. Vi mötte upp killarna och åt glass på en pittoresk glassbutik. Meningen var kanske inte att man skulle stta där och äta...men jag vill inte gå omkring och äta rinnande glass. Så det var bara att slå sig ned :-)...på minipallarna.

Gamla San Juan var en söt gammal stadsdel med färgglada byggnader och den historietyngda muren som omger den. Robin berättade om hur muren var konstruerad och Felix om hur många kanonkulor den lyckas stå enot, så de verkar ha snappat upp ett och annat längs vandringen.
På muren bor också en del ödlor...på bilden ses en av dem som är ca 1 meter lång. Kan ni se den?

Efter gamla stan ville barnen bada, och det fick de såklart. Vi noterade att åskan blixtrade och hur dramatsik himlen såg ut, med de märkte inte så mycket av det. Att det mullrar och regnar någon gång per dag gör inte så mycket när det är 30 grader varmt.

I morgon har vi "pre-election" day framför oss. Fick höra av servitrisen vid middagen att alkohol inte kommer att serveras under morgondagen med anledning av valet. Man kan kanske tro att Sverige är lite unikt med att folk gillar att dricka sig fulla, men hon bekräftade att det är ett problem även här...och att man ibland måste låta bli att servera alkohol överhuvudtaget. Och i morgon är en sådan dag.