Direktlänk till inlägg 6 november 2016

El Yunque

Av Carita - 6 november 2016 01:13

God afton!

Ännu en dag är till ända på Puerto Rico.

Dagen började med en tidig frukost på en av hotellets restauranger. Strax före 7 var vi där...Än en gång beställde vi riktigt stadiga frukostar med ägg, bacon, toast...och Felix även ett par enorma pannkakor. Helt ensamma var vi i restaurangen, men den trevlige kyparen gjorde oss sällskap och tipsade om restauranger och utflykter. Utsikten syns inte på bilden, men hela havet glittrade utanför fönstret.

Direkt efter frukosten hämtade vi ut hyrbilen och rullade mot El Yunque, den enda tropiska regnskogen i det amerikanska skogssystemet. Efter någon timme i bil och slingriga, gropiga, bladnedskräpade vägar kom vi fram till den startpunkt vi blivit rekommenderade. Vår vandrng gick nedför berget längs slingrade stigar och ett vattendrag. Härligt fuktig varm luft och enorm växtlighet!

Felix vid ett av många grupper av bambuträd.

Robin i inledningen av vandringen, glad i hågen.

Längs stigen fanns "rastplatser" liknande denna...barnen tyckte att de inte var så mysiga att pausa i. Så Mollys förslag blev "Man kan ju också stå och pausa längs stigen"...

Hela galna familjen under vandringen på några kilometer.

Efter många om och men nådde vi i alla fall de vattenfall där man kunde bada! Det var trixigt med mycket sten och enorm kraft av det forsande vattnet. Men härligt!

Efter att ha vandrat tillbaka uppför till parkeringen tog vi oss vidare till ett utkikstorn med härlig utsikt. Det strålande vädret var helt oväntat eftersom prognosen talat om regn...och det gjorde att upplevelsen blev riktigt fin.

Efter vandlingen var det dags för en (sen) lunch och vi hade hört att Luquillo var vackert, så vi körde dit.Vi kastade oss in i första bästa restaurang som visade sig vara ett surfarhak...men med god mat. Jag ville prova på fish tacos, så det fick det bli och det var riktigt gott. Sannerligen en inspiration för att eventuellt utveckla smakbilden vid våra fredagstacokvällar.... :-)

Efter lunchen stannade vi ett par timmar för att bada i Luquillo. På många platser kan man inte bada här på grund av undervattensströmmar, men här gick det bra. Så vi badade i de stora vågorna och njöt innan färden hemåt.

Efter lite  poolbad för barnens del gjorde vi oss iordning för middag. Något som alla pratar om är att det man verkligen ska äta här är "street-food" som lagas i vagnar. Och eftersom vi har en sådan restaurang nära hotellet gick vi till en sådan. Dessutom en som många rekommenderat, Kabanas. Det blev några portioner av de omtalade tacosar de har. Gott var det. Barnen är dock galet trötta  på kvällarna så de sitter och halvsover innan maten serveras vid 19-tiden...

Nu är klockan kvart i nio på kvällen och jag ska får barnen i säng, troligtvis även mig själv...för en stund med en god bok.

Sov gott!

Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Carita - 9 augusti 2019 12:01

Våra två sista dagar av resan tillbringades i London, en stad som barnen inte varit i tidigare. Tanken var en generell genomgång av sevärdheter, och att låta eventuella djupdykningar  ske vid senare tillfälle 😊   N...

Av Carita - 6 augusti 2019 23:47

Hejsan!   Parisvistelsen har nu nått sitt slut. Som jag beskrev blev det en  kort vistelse.    Vi anlände till Paris, trixade oss med tunnelbana till Montparnasse och vårt Best Western-hotell. Hotellet hade till min förvåning faktiskt rum ...

Av Carita - 5 augusti 2019 17:29

Sista kvällen i Marseille valde vi en restaurang vid stranden som hade fått bra omdömen, smart va!? 😉 Vi åt gott, men inte direkt Fransk...utan Italiensk mat. Jag börjar fundera på vad som egentligen är fransk mat. Entrecote, Bouillab...

Av Carita - 4 augusti 2019 18:03

Pustar ut efter en varm dag i närheten av Marseille! Vi tog oss hit med tåg från Nice ingår eftermiddag. Tre timmars tågresa med ett fräscht tåg, barnen ville ha platser på övervåningen och de fick de 😊.         Vacker vy som ...

Av Carita - 3 augusti 2019 10:17

Sista dygnet i Nice spenderades i själva staden, utan utflykter. Vi tog oss iväg till frukost ute...och eftersom barnen vill äta något stadigt hamnade vi på ett ställe som liknade KFC...Ja, det blev en rejäl frukost. Efter det gick ...