Direktlänk till inlägg 6 augusti 2013

Avkylning med snöpromenad

Av Carita - 6 augusti 2013 10:45

Hej på er, hoppas att ni har en härlig tisdag1

Vi har haft ett par fina dagar i Schweiz. På rent måfå, beroende på tillgänglighet, bokade jag ett boende i Saanen. Detta ligger ett par kilometer från Gstaad. Gstaad visade sig vara en ort i like med Sveriges Båstad, här händer mycket på sommaren även om man inte kunde tro det när man tittade på kartan! Tennisturneringar avlöser beachvolleyturneringar och lyxbilar glider omkring. Man kan väl inte säga att det är ett högnäste för turistande barnfamiljer direkt...

Första dagen åkte vi på en rejäl utflykt till Andrés moster Susann, färden gick till Hemishofen (25 mil enkel väg). På vägen dit hade vi tänkt hitta en sjö att bada i, men icke, ingen sjö fanns. Så när vi kom fram blev det i stället bad i Rhen som ligger alldeles vid huset där de bor. Barnen älskade detta!
Efter kaffe med dopp och badet vände vi tillbaka till Saanen, och det blev en sen middag i lägenheten.

Dag två ville vi upp  på någon topp och vädret var strålande så vi tog en kabinbana upp på 3000 meters höjd. Från denna höjd kunde man se Matterhorn, Zermatt och vandra på glasiären. En helt otrolig upplevelse! De rutinerade hade riktiga vandringsskor, men eftersom vi inte riktigt planerat för snöpromenad så fick det bli typ sneakers för vår del :-) Ni ser några bilder från detta nedan.

Eftersom temperaturen i dalen var 31 grader hittade vi ett poolområde i Zweisimmen (brevid Saanenmöser där vi bor), det blev ett par timmars bad där under den sena eftermiddagen. Svalkande!

Nu när det är tisdag är vi på väg norrut mot Sverige igen, det är nästan svårt att smälta allt vi varit med om på dessa två veckor.

Skulle så gärna vilja lägga upp fler bilder men hastigheten på uppkopplingen från denna vägkrog i Tyskland är så dålig att det är omöjligt...

Kram och ha det gott!

Killarna letandes fisk i Rhen.

Kabinbanan som man tog från 1500 till 3000 meter.   Uppfriskande med ca 14 grader på toppen...

Lite kul bild tycker jag, vitt, vitt, vitt...