Av Carita - 26 juli 2014 10:41

Nu är vår långa resdag över och vi ligger i hotellsängen i LA och försöker sova. Klockan är 1.30
Redan på torsdag kväll kom ett SMS om att Dreamlinern över till LA skulle vara försenad i två och en halv timme. På ett sätt var det skönt eftersom vi inte behövde sittar på Arlanda dessa timmar...
I god tid åkte vi ut , fick vouchers pga förseningen, fikade riktigt gott och gjorde en vadslagning om när flyget skulle lyfta. Det gjorde det hela lite spännande. Vi fick veta att det skulle vara ytterligare nästan två timmar försenat.

För er som inte känner till Dreamlinerns bakgrund, är det ett av Norwegians nya stora långdistansflygplan. Dessa har drabbats av ganska omfattande tekniska problem, som orsakat stora förseningar. Därför var det lite spännande att se om vi kom iväg över huvud taget!

Vid 18.30 i stället för 14 var vi boardade och kunde börja njuta av färden. Och det var verkligen en njutning! Barnen satt likt ystra kalvar på grönbete och hoppade i sina stolar när de kunde följa färden på skärmen, lyssna på en massa musik, titta på filmer och dessutom beställa saker från kafeet! Själv hann jag titta på två filmer (ja, ja, med massor med avbrott såklart pga barn som ville bli hjälpta med ett och annat) och se en dokumentär.

Resten av resan bjöd inte på så mycket, bara en oändlig massa köande och väntetider. Innan vi lämnat LAX hade det gått 3,5 timme. Någon form av rekord tror jag

Med hjälp av hyrbilens GPS gick det smidigt för mig att ratta till hotellet i LA! Nu väntar ett par dagars upptäcksfärd i LA och vi längtar mycket efter André som ska dyka upp här i morgon eftermiddag .

Kram och hej!

/Carita

Av Carita - 24 juli 2014 22:13

Välommen tillbaka till bloggen som vi väcker till liv för vår bilsemester den här sommaren också!

Nu är vi redo att överge hettan i Sverige till förmån för hettan på västkusten i USA! Vi har varit på middag hos syster med familj i kväll och det var en fantastisk unik sommarkväll, med barn som leker nakna på gröngräset. Väskorna är näst intill färdigpackade och i morgon kl 14 hoppas vi att flygpanet lyfter. Vi kommer förhoppningsvis att flyga med Norwegians Dreamliner, något som känts som en aning osäkert från bokningen före jul och fram till nu. Dessa plan har ju blivit försenade titt som tätt mest hela tiden...

Jag hoppas på att kunna posta ett inlägg när vi kommit till hotellet på fredag kväll, men en liten rapport om resan över Atlanten. Min förhoppning är att det kommer att gå strålande med direktflyg!
I LA kommer vi att invänta maken som anländer på lördag eftermiddag, det blir trevligt att återse honom   .

Kram och hoppas att vi följs åt här på bloggen under ett par veckor.

//Carita

Av Carita - 7 augusti 2013 23:39

Hej igen

Vad jag förstått så är det några som inspirerats av vår bilresa de senaste veckorna. Vi har funderat lite och tänkte bara summera vad vi kommit fram till som var bra och mindre bra...och tänkte att det kanske är lika bra att dela med sig av dessa tankar.

* Det bästa vi gjorde var att boka boenden innan för att kunna fokusera helt på själva upplevelsen och vad som kan vara lämpligt att göra på varje plats (beroende på väder mm).

* Två nätter per ort är bra, mindre är inte bra. Första dagen kommer man dit och om man bara bokat en natt så behöver man ju åka vidare redan nästa dag. Stressigt!
* Hotell med WiFi är bra, men kan vara extremt segt. Vi kunde därmed få info om vad man kunde hitta på, men det gick ibland alltför trögt.

* Ett tips är att ta med en riktig Vägatlas i pappersform. Vi lämnade vår hemma, men man ska kanske inte lita 100% på nedladdade kartor och GPS...

* Surfplattor till barnen är ju en dröm! Vi hade nu samma filmer sparade på alla plattor för att slippa "bråk" om vem som skulle ha vilken platta. Fungerade ypperligt!
* För oss blev det väldigt mycket (och mer än vi tänkt) badande. Det berodde mest på den totala värmeböljan! Vi badade alla dagar utom en, omväxlande i pool och hav.
* Vi gillar hav och vatten, så därför var rutten med Nordtyskland, Holland, Belgien (Frankrike) och Schweiz bra för oss. Tyvärr har andra länder inte så bra markerat hur man kan komma till badplatser, så i Schweiz och Tyskland var det riktigt svårt att hitta bad...
* USB med musik som alla gillar har varit toppen. Vi har haft önskestunder då vi turats om att önska låtar. "Wake me up" med Avicci, olika låtar med Austin Mahone, "Robin Thick" och  "Idas sommarvisa" har spelats väldigt frekvent!
* Det var ett bra sätt att umgås! Sedan är det bara att inse att alla uppskattar olika delar av semestern; Molly i telefon med kusinen idag: " Vi har sett ambulanser som åkte till en luftballong och matat vilda kattungar med hamburgare!"

Ha det bra!

/Carita & gänget

Av Carita - 7 augusti 2013 23:11

Gokväll!

Från Saanen har vi nu transporterat oss hem de ca 200 milen till hemmet. Gårdagen började vi med ostinköp, vill ju bunkra upp med god ost när man är i Schweiz! Så det blev några kilo...

Sedan blev det mest mil efter mil i bil hela dagen med några pauser. Autobahn är ju ganska kul, när bilen känns som ett flygplan på väg att lyfta! Vi lyckades klara oss undan bilköer, men ack så många vägarbeten som sänkte snitthastigheten. Det blev en middag på IKEA i Hamburg, restaurangen hade tyvärr stängt så det blev bara köttbullar och varmkorvar vid entrén. Mollys kommentar när hon satt och åt bland surrande flugor: "Det här var den godaste middagen på resan". Ja, ibland är de lätta att tillfredställa...

Sent på kvällen kom vi fram till vårt Bed & Breakfast i Lubeck och kastade oss i säng.

Idag på morgonen sprang jag iväg på en löprunda på några kilometer, ett överlägset sätt att få se lite extra på semestern ;-)

Dagens första mål var gränsshopping. Vi häpnar över vilken kommers som detta leder till! Svenskar (såvitt vi kunde se i alla fall) åker alltså dit med släpvagnar för att bunkra upp. För oss ter sig detta rätt knepigt...

Molly ser i alla fall glad ut över de inköp vi gjorde.

Sedan blev det båtfärd Puttgarten-Rödby och Helsingör-Helsingborg. Härlig dag men lite svalare än tidigare, ungefär 25 grader.

I Helsinborg en sen lunch i form av Kebab, det var barnens första kebab och alla gillade det.Robins kebabrulle ser ni nedan, enorm var den!   För att göra någonting denna bildag så badade vi i Helsingborg. Riktigt skönt i vattnet, och Molly var glad att det inte fanns några "magneter"... André skippade bad till förmån för att njuta av att vara uppkopplad på Svensk mark och laddade i stället ned några spel till Molly. Jag tyckte att det såg lite kul ut när han låg på bryggan med datorn...       Middagsstoppet i närheten av Gränna blev riktigt enkelt eftersom vägkrogen stängt, men barnen har längtat väldigt mycket efter potatismos så de var glada...även om Robin inte ser överlycklig ut på bilden.

Sedan tog jag hjälp av barnen för att få bort en del av de döda insekterna på vindrutan. Bilen längtar efter en riktig tvätt nu! Molly var så förundrad i början och undrade hur det kunnat komma "sylt" på bilens front, men nu är hon upplyst om vad det är ;-)   Nu är det onsdag kväll och vi har kommit hem! Kommer snart att avsluta denna reseblogg, men ska först summera lite allmänt i ett sista inlägg.

Kram och sov sött, det ska vi!

Av Carita - 6 augusti 2013 12:46

Lite annat nytt som hänt....

I morse när vi lämnade Saanen blev vi omkörda på de slingriga vägarna av en ambulans. Efter en liten stund passerade vi en gård med hela 3 ambulanser och en helikopter som vi sett i luften som stod landad på gården. När vi körde vidare mötte vi ytterligare 2 ambulanser, alltså totalt 5 ambulanser och en helikopter! Vi spekulerade vilt kring vad som kunde ha hänt, André trodde skottdrama och jag tänkte att det kanske var en turistbuss som kraschat med många skadade (men det var på så konstig plats).

Nu på lunchuppehållet sökte vi efter info och fann vad som hänt. En familj som åkt luftballong hade kraschat i en högspänningsledning. Pappan i familjen dog och de andra (två barn och mamman) är mycket allvarligt skadade. Så fruktansvärt för dem! En upplevelse som skulle bli så trevlig slutade i en tragedi...
Än en gång kan man konstatera: Carpe Diem!

Ta hand om er!

Av Carita - 6 augusti 2013 10:45

Hej på er, hoppas att ni har en härlig tisdag1

Vi har haft ett par fina dagar i Schweiz. På rent måfå, beroende på tillgänglighet, bokade jag ett boende i Saanen. Detta ligger ett par kilometer från Gstaad. Gstaad visade sig vara en ort i like med Sveriges Båstad, här händer mycket på sommaren även om man inte kunde tro det när man tittade på kartan! Tennisturneringar avlöser beachvolleyturneringar och lyxbilar glider omkring. Man kan väl inte säga att det är ett högnäste för turistande barnfamiljer direkt...

Första dagen åkte vi på en rejäl utflykt till Andrés moster Susann, färden gick till Hemishofen (25 mil enkel väg). På vägen dit hade vi tänkt hitta en sjö att bada i, men icke, ingen sjö fanns. Så när vi kom fram blev det i stället bad i Rhen som ligger alldeles vid huset där de bor. Barnen älskade detta!
Efter kaffe med dopp och badet vände vi tillbaka till Saanen, och det blev en sen middag i lägenheten.

Dag två ville vi upp  på någon topp och vädret var strålande så vi tog en kabinbana upp på 3000 meters höjd. Från denna höjd kunde man se Matterhorn, Zermatt och vandra på glasiären. En helt otrolig upplevelse! De rutinerade hade riktiga vandringsskor, men eftersom vi inte riktigt planerat för snöpromenad så fick det bli typ sneakers för vår del :-) Ni ser några bilder från detta nedan.

Eftersom temperaturen i dalen var 31 grader hittade vi ett poolområde i Zweisimmen (brevid Saanenmöser där vi bor), det blev ett par timmars bad där under den sena eftermiddagen. Svalkande!

Nu när det är tisdag är vi på väg norrut mot Sverige igen, det är nästan svårt att smälta allt vi varit med om på dessa två veckor.

Skulle så gärna vilja lägga upp fler bilder men hastigheten på uppkopplingen från denna vägkrog i Tyskland är så dålig att det är omöjligt...

Kram och ha det gott!

Killarna letandes fisk i Rhen.

Kabinbanan som man tog från 1500 till 3000 meter.   Uppfriskande med ca 14 grader på toppen...

Lite kul bild tycker jag, vitt, vitt, vitt...

Av Carita - 4 augusti 2013 13:11

Kort inlägg från en McDonlads någonstans i Schweiz...

Vi lämnade Frankrike på lördag förmiddag, eller snarare lunch så mycket som vi vridit dygnet...

Färden gick över de vackra landskapen förbi en massa vindistrikt mot den Schweiziska gränsen. Det blev en lång och kringelikrokig dag...

Vi hittade en badplats efter en stunds letande vid Genevesjön, och barnen älskade det klara vattnet. Framför allt Felix var förtjust i att kunna kombinera fiskskådning med bad (med simglasögon). Vi åkte förbi Gruyiere, där vår favoritost tillverkas, och åkte på läskigt smala vägar vidare mot Saanen, där vi skulle bo. Vid 9 på kvällen hade vi hittat boendet i den pittoreska byn. Från huset ser man alptoppar med snö, något som vi kommer att undersöka vidare... :-)

Det blev en väldigt sen middag och barnen var helt underbara som klarade av det. Vi konstaterar att det är dyrare än dyrt här i Schweiz. En middag med två pizzor och tre barnmål kostade 1000 kronor! Galet men man får ta seden dit man kommer. Nu ska vi rulla vidare på dagens utflykt!
ha en skön söndag!

A på hotellet i Frankrike...

Vackra kullar i Frankrike.

Bad  i Genevesjön, varmt och skönt i vattnet!

Av Carita - 2 augusti 2013 22:52

Fredagshej!

Färden gick idag vidare till Frankrike, och ännu en dag slogs någon form av värmerekord. När vi gjorde ett lunchstopp längs motorvägen visade termometern 36 grader. Sannerligen en vägg som slår emot en när man öppnar bildörren för att gå ut!
På eftermiddagen kom vi fram till hotellet strax norr om Paris, Kyriad Design Enzo. Ett hotell med någon form av Formel1-tema, en riktig glänsande bil står i hotellobbyn...Här i Frankrike verkade det omöjligt att boka ett rum för 5 personer så det var bara att boka två rum...det hela resulterade i att vi har totalt 8 bäddar att tillgå. Knepigt! Tack och lov hade hotellet pool, så det var skönt med ett dopp innan vi åkte in till Paris för att turista.
Med bil skulle vi så åka till Eiffeltornet lite halvspontant sådär; trafiksituationen (smala vägar med mopeder som kommer från alla håll och kanter, tutande bilar, antal parallella filer utan markering av filerna) i kombination med en obefintlig GPS i telefonen gjorde det inte till någon lätt match! Tack och lov att frun i huset kör så att färden gick smidigt och utan krock ;-) Vi parkerade i alla fall väldigt proffsigt ett par kvarter från Eiffeltornet och efter en stunds köande i den 40-gradiga eftermiddagsvärmen fick vi åka upp i tornet.
Ska jag kanske tillägga att barnen fick en rejäl glass som belöning för att de bara klagade lite vid dagens eskapader!?
I morgon går färden vidare mot svalare trakter!

Natti natti!

Svalkande bad i hotellpool!

Även mamman fick lite svalka och några längder i poolen, skönt!

Mitt och Mollys hotellrum, killarna har ett likadant...   Temperaturen toppade under vår jakt på Eiffeltornet på 40 grader, här "endast" 38...   Plötsligt, efter 45 minuters cirkulerande med en GPS som fungerade mycket sporadiskt, dök tornet upp!   Molly på promenaden mot tornet, passerade andra saker som enligt barnen kanske var än mer intressanta än ett torn; fiskar i dammar, fågelungar och en halvtam bäver!

Jag och A under tornet!   Utsikt; människor som badade i fontän pga värmen!