Av Carita - 7 november 2016 01:45

Gokväll!
Den här söndagen började med en hurtig löprunda, tyvärr utan käre maken eftersom han har ont i halsen. Vid 6.30 på morgonen är det så varmt att svetten bara rinner längs kroppen...men det var ändå skönt att få röra på sig lite mer högaktivt. Jag sprang förbi barer och restauranger där festandet precis avslutats och soppåsar låg fulla med flaskor utanför och en del ställen där människor satt med ölflaskor i handen. Kvalmiga dofter av matrester och öl i solen slog emot mig. -Oj, så tidigt de började dricka, tänkte jag. Men det visade sig att vissa barer har öppet hela natten och stänger först kl 10 på förmiddagen. Och det är visst en väldigt speciell långhelg med både helg och presidentval på gång (här röstar man inte o presidentvalet, men de har guvernörsval).Fick i alla fall skåda en vacker soluppgång på löprundan.

När jag kom tillbaka från löprundan hade Molly börjat få ont i magen. Hon ville inte äta frukost sså killarna fick gå iväg utan oss. Hennes smärta tilltog och inom en stund hade hon så ont att hon inte visste vad hon skulle göra. Hon kunde inte ligga stilla och höll andan, storgråtande. I sådana stunder önskar jag att jag kunde ta över lidandet. Efter en timme kräktes hon ordentligt, och smärtan abtog. Inom 30 minuter ville hon äta chips, och 30 minuter senare en chokladcroassaint...innan lunch hann hon med ett litet dopp i poolen. Nu väldigt pigg!

Med anledning av det snabba tillfrisknandet valde vi att åka en sväng till gamla stan. Så efter en god lunch hoppade vi in i en taxi. Molly ville shoppa och killarna titta på fortet.  Så vi delade upp oss. Och efter ett par timmars vandrande in och ut ur souvenirbutiker hade hon funnit det hon letade efter. Vi mötte upp killarna och åt glass på en pittoresk glassbutik. Meningen var kanske inte att man skulle stta där och äta...men jag vill inte gå omkring och äta rinnande glass. Så det var bara att slå sig ned :-)...på minipallarna.

Gamla San Juan var en söt gammal stadsdel med färgglada byggnader och den historietyngda muren som omger den. Robin berättade om hur muren var konstruerad och Felix om hur många kanonkulor den lyckas stå enot, så de verkar ha snappat upp ett och annat längs vandringen.
På muren bor också en del ödlor...på bilden ses en av dem som är ca 1 meter lång. Kan ni se den?

Efter gamla stan ville barnen bada, och det fick de såklart. Vi noterade att åskan blixtrade och hur dramatsik himlen såg ut, med de märkte inte så mycket av det. Att det mullrar och regnar någon gång per dag gör inte så mycket när det är 30 grader varmt.

I morgon har vi "pre-election" day framför oss. Fick höra av servitrisen vid middagen att alkohol inte kommer att serveras under morgondagen med anledning av valet. Man kan kanske tro att Sverige är lite unikt med att folk gillar att dricka sig fulla, men hon bekräftade att det är ett problem även här...och att man ibland måste låta bli att servera alkohol överhuvudtaget. Och i morgon är en sådan dag.

Ha en fin måndag!

Av Carita - 6 november 2016 01:13

God afton!

Ännu en dag är till ända på Puerto Rico.

Dagen började med en tidig frukost på en av hotellets restauranger. Strax före 7 var vi där...Än en gång beställde vi riktigt stadiga frukostar med ägg, bacon, toast...och Felix även ett par enorma pannkakor. Helt ensamma var vi i restaurangen, men den trevlige kyparen gjorde oss sällskap och tipsade om restauranger och utflykter. Utsikten syns inte på bilden, men hela havet glittrade utanför fönstret.

Direkt efter frukosten hämtade vi ut hyrbilen och rullade mot El Yunque, den enda tropiska regnskogen i det amerikanska skogssystemet. Efter någon timme i bil och slingriga, gropiga, bladnedskräpade vägar kom vi fram till den startpunkt vi blivit rekommenderade. Vår vandrng gick nedför berget längs slingrade stigar och ett vattendrag. Härligt fuktig varm luft och enorm växtlighet!

Felix vid ett av många grupper av bambuträd.

Robin i inledningen av vandringen, glad i hågen.

Längs stigen fanns "rastplatser" liknande denna...barnen tyckte att de inte var så mysiga att pausa i. Så Mollys förslag blev "Man kan ju också stå och pausa längs stigen"...

Hela galna familjen under vandringen på några kilometer.

Efter många om och men nådde vi i alla fall de vattenfall där man kunde bada! Det var trixigt med mycket sten och enorm kraft av det forsande vattnet. Men härligt!

Efter att ha vandrat tillbaka uppför till parkeringen tog vi oss vidare till ett utkikstorn med härlig utsikt. Det strålande vädret var helt oväntat eftersom prognosen talat om regn...och det gjorde att upplevelsen blev riktigt fin.

Efter vandlingen var det dags för en (sen) lunch och vi hade hört att Luquillo var vackert, så vi körde dit.Vi kastade oss in i första bästa restaurang som visade sig vara ett surfarhak...men med god mat. Jag ville prova på fish tacos, så det fick det bli och det var riktigt gott. Sannerligen en inspiration för att eventuellt utveckla smakbilden vid våra fredagstacokvällar.... :-)

Efter lunchen stannade vi ett par timmar för att bada i Luquillo. På många platser kan man inte bada här på grund av undervattensströmmar, men här gick det bra. Så vi badade i de stora vågorna och njöt innan färden hemåt.

Efter lite  poolbad för barnens del gjorde vi oss iordning för middag. Något som alla pratar om är att det man verkligen ska äta här är "street-food" som lagas i vagnar. Och eftersom vi har en sådan restaurang nära hotellet gick vi till en sådan. Dessutom en som många rekommenderat, Kabanas. Det blev några portioner av de omtalade tacosar de har. Gott var det. Barnen är dock galet trötta  på kvällarna så de sitter och halvsover innan maten serveras vid 19-tiden...

Nu är klockan kvart i nio på kvällen och jag ska får barnen i säng, troligtvis även mig själv...för en stund med en god bok.

Sov gott!

Av Carita - 5 november 2016 00:56

Nämen hej!

Bestämde mig idag för att skriva lite om denna resa, trots att den är kort kommer vi att göra en del saker som kan vara inspirerande att läsa för andra ressugna individer!

I går kl 9 flög vi från Arlanda till San Juan med Norwegian. Vi trodde att resan skulle ta 10.40, men fick före start höra att flygtiden var 9.30- härligt! Er som jag pratat med om den här resan vet att jag har varit lite skeptisk...vädret är inte klockrent den här tiden på året.  Men vi ville gärna åka någontans där det var garanterat varmt på höstlovet. Kanarieöarna har varit sådär på gränsen för min smak temperaturmässigt. Vi hittade i alla fall direktflyg till Puerto Rico för en relativt billig penning-så Puerto Rico fick det bli.
Och efter bokningen har jag i ärlighetens namn inte tänkt speciellt mycket på resan. Förrän i söndas när jag ville kolla upp boendet som jag gjort via Booking.com och till min förfäran såg att endast två personer såg ut att vara bokade i 4-bäddsrummet. Hotellet bekräftade det...och 4 dagra innan var det bara att boka nytt boende. Samma hotell men en "familjesvit". Instruktionen var att ytterligare barn kunde bo i befintliga sängar mot en kostnad. Vi bokade och betalade det, och sedan mailade jag hotellet bara för att dubbelkolla. Och till min chock svarade de att "Näpp, max 4 får bo i rummet". Så med två dagar kvar var det bara att boka ett dubblrum till på samma hotell...

Vi reste i alla fall  och kom hit på torsdag eftermiddag, lagom för att kolla in hotellet, poolerna och närområdet. Vädret var mulet och det hade regnat riktigt ordentligt. Men värmen är ljuvlig!

På bilden killarnas sovrum. Tack och lov ordnade hotellet rum som man kan "gå emellan" utan att gå ut.

Idag steg vi upp efter en lång natts  sömn, klockan 6 och gick till en restaurang som hör till hotellet för frukost. Oxh jisses vad barnen åt! De beställde en frukost med stekta ägg, bacon och två amerikanska pannkakor. Riktigt gott! Jag och Andre hoppade pannkakorna och valde äggröra med ost, bacon och korvar

Felix "efterrätt" vi frukosten...

Förmiddagen bjöd på en promenad för lite inköp och sedan några timmar vid poolerna/havet. Solen strålade. Barnen och vi är förtjusta över djurlivet, en leguan som är lika lång som Molly vandrar omkring helt oberörd i området...och en massa småödlor.

Lunch åt vi vid poolen, badade en stund till och åkte sedan en lååång taxifärd till en mall. Jag ville köpa ett par promenadvänliga skor för att kunna vandra i skog och André köpte springskor. Efter några timmar taxi hem till hotellet,  en galen taxifärd med en chafför som pratade i telefon och körde som en bildåre.

Molly var lite besviken över att hon bara fick beställa  EN varmkorv, men det ordnade sig när hon fick denna!

Middagen intogs på en japansk restaurang, Robin (som aldrig ätit en portion med sushi tidigare) "längtade" efter sushi. Och vi fick en härlig potion att dela på,  bland annat rullar med "spicy tuna" som var supergod!

Nu sitter jag på balkongen och njuter av värmen, vill inte vara inne för det är ju AC överallt och kallt...i morgon ska vi hyra bil och undersöka ön lite. Ser fram emot det.

Hoppas att allt är bra där hemma!

Kramar Carita

Av Carita - 6 mars 2016 02:51

Hej alla!

Lördagen blev en lugn dag. Delvis för att min mage råkade ut för samma drabbning som flera andra haft…någon form av ”turistmage”. Innan det satte igång hann jag och syster med en morgonlöpning. Vi sprang nu längs den stora vägen söderut, inte längs stranden. Jag gillar att springa där man har något att titta på. Vi konstaterade att någon behöver göras åt hur otroligt skräpigt det är. Så snart man inte befinner sig vid de idylliska stränderna är det visst fritt fram att skräpa ned hur mycket som helst?!

Alla samlade vid frukost.

Efter frukost gick vi till stranden och tog en massage, min andra helkroppsmassage denna vecka. Väldigt skönt! Mindre skönt för syrran som har en superstel rygg, och massösen hade bestämt sig för att göra något ordentligt åt detta. Kommentaren från henne ”She´s crying”…

Syrran före den smärtsamma massagen framför "massagetältet"...

Resten av dagen låg jag vid poolen, i skuggan och läste. André åkte till byn för att shoppa lite och barnen badade, badade och badade. Men jag tror faktiskt att de börjar bli redo att åka hem nu efter tio dagar spenderande mer tid i vatten än på land.

På bilden de som badar mest hela dagen

För första gången hade vi bokat bord på restaurang. Ett par stränder söderut hade vi fått rekommenderat en bra restaurang. För några kvällar sedan åkte vi dit för att äta, men det visade sig att det var helt fullt. Så nu ville vi vara säkra på att få plats. Restaurangen hette ”Yang” och ligger i en ”trädgård”. Oftast sitter man annars på eller vid stranden och äter.
Vi fick uppleva en fantastisk middag! Ankbröst, tonfisk, lammracks mm var av superkvalitet. André åt den godaste tonfisk han någonsin ätit. Som ni förstår av beskrivningen var det inte någon Thailändsk meny, och ägarna var svenska.
För att hitta vägen till restaurangen fanns instruktion om att följa ljuslyktorna...

Hela glada familjen Stenudd Henriksson.

Ankbröst, som Molly och Felix tyckte var helt fantastiskt!

Nu är det sista morgonen och vi kommer att packa, bada och äta lunch innan avfärd i eftermiddag. Jag har varit uppe före övriga läst en del i denna resas tredje bok. Så smidigt att ha nedladdat i Kindle!

Summering av Thailandsresan i korthet:

Plus:
Värmen (skönt tidig morgon och kväll)
Enorma huset med AC och pooler.
Bra pris på mat, men hör att det är mycket högre ”än förr”. En lunch/middag för vår familj går på ca 300 kr.
Bra pris för transporter lokalt (ca 50 kronor till byn 5 km bort)
Vackert ö-landskap att besöka (de bilder man oftast ser från Thailand)

Minus:
Värmen (gör det svårt att röra på sig och vistas i solen)
Skräpighet och ofräschhet (längs vägar, baksidor av restauranger mm)
Barnen ville inte bada i havet pga att att det börjar ”sticka” i huden. Vi har letat information om det och hittade att det är mågon form av minimaneter som bränns...
För lite aktiviteter (dykning och snorkling, yoga och massage finns). För oss är detta för lite för en längre semester.

Ha det bra! Vi ses hemma!

Kram Carita

Av Carita - 4 mars 2016 16:01

På fredag (idag) steg vi upp tidigt för en utflykt. Denna gång till Phi-Phiöarna som vi ser lite svagt från Long beach. Vi valde att åka speed-boat den här gången…snabbare och kanske mindre vått än förra utflykten var planen.
Vi blev upphämtade på Long beach av båten och det gick minst sagt i rask takt över till första stoppet!

Gänget i väntan på att bli upphämtade av Speed-boaten. Skön morgon.

En del hästkrafter; härlig fart!

Snorkling vid vackra korallrev och med fantastiska fiskar! Snorklingen gjorde vi utanför Phi Phi Don.

Dit körde vi sedan in mot stranden för en timmes upptäcksfärd eller lugn och ro. Vi valde den lugna varianten i hettan; en mumsig iskaffe och lite shopping. På denna ö skulle det vara trevligt att bo under en semester tycker jag. Väldigt fräscht och fina bungalovs i en sluttning. Men utbudet av restauranger är nog inte så stort. Robin och Felix snorklade (som vanligt) i det klarblå vattnet. Bilder nedan på André & Robin på strandpromenaden samt Robin efter snorklingen.

Efter det stoppet gick färden vidare till Bamboo Island där lunch serverades. Galet så ljus stranden var där! Molly hade en del problem med ljuset och värmen...trots lån av min tröja och solglasögon...

Sedan blev det två stopp till innan hemfärd, ett stopp i Monkey Point för att träffa apor. Dessa var mer än sociala, och väldigt sockergalna. De bjöds (tyvärr) på läsk och drack med god aptit. Om någon försökte närma sig läskburken fräste de och blev aggressiva. Helt normalt beteende för sockerberoende individer…Men de var söta! Felix fick sitta nära dem trots att han inte bjöd på sockerdryck

Sista stoppet var så den ”idylliska” viken där filmen ”Beach” spelades in. Med 30 båtar inknökade längs stranden och tätt med folk var det kanske inte så idylliskt längre. Sanden var av den finaste kvalitet jag någonsin känt, det var som vetemjöl mot fötterna!

Efter dessa upptäcksfärder var vi sedan redo för hemfärd. Än en gång skedde den i mycket hög fart, och snabbt gick det så var vi tillbaka på Long beach!

Kvällen bjöds på hårflätning för Mollys del, mycket efterlängtat! Vi drack sedan lite bubbel på terassen och åt middag på en av de närmaste strandrestaurangerna.

Det var allt för idag! Nu är det snart sovdags för att hinna med en löprunda innan hettan blir alltför intensiv i morgon bitti!

Ha det gott!

/Carita

Av Carita - 3 mars 2016 01:36

God morgon där hemma!

Igår steg vi upp tidigt här för att åka på utflykt. Gänget som kunde åka blev tyvärr reducerat i antal eftersom 2 personer var magsjuka, Magnus och Edwin. Magnus hade dock lyckligtvis haft nöjet att åka på en heldagsdykning dagen innan.
Vi färdades först med lastbil  över till andra sidan Koh Lanta, därefter följde en ganska lång väntan innan alla övriga var på plats. Vi befann oss då i "Gamla Stan" och hann strosa omkring lite där.

Efter många om och men var det dags att gå ombord på "Long-tailbåten" som vi valt att åka med. André var som vanligt ordentligt klädd kring fötterna med strumpor och skor. Ja, ni som sett honom resa förr vet att sandaler på honom inte är en vanlig syn. Vi satte oss på olika platser i båten, en del under tak och en de längre föröver i båten utan tak. Det visade sig att det inte spelade någon större roll. När båten gick ut från hamn i den kraftiga vinden sköljde vattnet på nästan alla i båten. Så det var som att sitta och få salta hinkar kastade på sig...
Andrés skor och varje millimeter av oss var dyngsura under färden på en dryg timme!

Vi kom fram till den första ön av 4, Koh Chuck, till sist för att hoppa i och snorkla. Det var verkligen en fantastisk upplevelse. För den fiskrädde är det dock inget att rekommendera. Man hoppade ned bland stora stimm med randiga fiskar! Många andra stora och små färgglada fisksorter fick vi också se. Så kul att alla barn deltog och snorklade också :-).

Efter det fortsatte färden en liten stund till en ny ö, Koh Mook. Där fanns grottan som vi velat besöka. Det är den så kallade "Emerald cave" som man simmar genom en 80 meter lång mörk tunnel för att komma till (tack Mia för tipset!). Barnen blev bitvis lite skräckslagna, men i det stora hela gick det bra. Tyvärr bara en bild från grottöppningen eftersom min telefon inte tål vatten.

Kanske kommer jag att lägga upp en film från GoPron senare.
När man simmat genom grottan ses ljuset och plötsligt öppnar sig ett fantasilandskap i  miniformat. En liten kritvit strand, 40 meter höga väggar täckta av växtlighet och ett enormt lugn! Fjärilar kom och mötte oss och det kändes magiskt.

Sedan åkte vi vidare till ytterligare en snorklingsö, Koh Ma, för att snorkla mer. Även här fanns fantastiska fiskar och en del fina korallrev. Efter det blev det stopp på Koh Ngai som är en större väldigt vacker ö. Där bjöds vi på lunch och en stunds avkoppling innan en lika plaskblöt hemfärd. Se några bilder från ön nedan.

Det var en härlig dag, trots allt vatten, och det skulle inte vara så dumt att vistas lite mer på ön Koh Ngai, där man också kan övernatta.

För att riktigt toppa dagen så skyndade vi oss ned till stranden för att avnjuta en drink till solnedgången! Ingen löptur  denna dag alltså.

Ha det gott!

/Carita

Av Carita - 1 mars 2016 09:50

Hej hej!

Vi har lyckats ta oss ut på en löptur när solen är på väg ned. Då är det en aning svalare, men ändå galet varmt! Bilden ovan från den första löpturen då André kom med, han kom ju lite senare hit på grund av jobb.

Många sitter vid barerna på stranden och dricker en drink vid den tiden, vi hoppas på att höra det vi också, någon dag...

Nedan ses en rätt som ofta någon av oss beställer, en soppa med kyckling och nudlar. Nu har till och med barnen börjat beställa den ibland. En maträtt kostar ca 50 kronor, ibland billigare om det är "Thai-mat".

Middag på stranden på en av restaurangerna på Long beach. Barnen roade sig med att leta krabbor under tiden vi väntade på maten. Sedan blev det eldshow som också roade en stund.

Edwins dröm var att åka en "riktig" tuk-tuk, alltså en liten mopeddriven taxi som maximalt rymmer 5 personer. Så det gjorde vi in till byn igår. Fart, fläkt och grus i ögonen bjöds vi på.

Till efterrätt igår skulle barnen få Thai-pannkakor, detta tillagas vid vägkanten i området där vi bor. Det var med stor fascination barnen såg när kvinnan trollade fram degbollar som på sekunder förvandlades till millimetertunna pannkakor. Till dessa givetvis Nutella!

Nedan ses Molly med sin pannkaka i den autentiska Thailandsmiljön (elkablar som hänger fritt och allmänt stök), nöjd och glad med den glittriga aftonklänningen!

Ja, så mycket mer händer inte. Vi badar, badar och ligger med böcker i skuggan. I morgon (onsdag), ska vi åka på en heldagsutflykt för att se några andra öar. Det blir trevligt för den här rastlösa själen :-).

Hälsar Carita

Av Carita - 28 februari 2016 16:22

Hej

Vi har nu tagit oss den relativt långa och mödosamma vägen till Long beach på Koh Lanta. Först flyg 9.5 h till Bangkok, sedan 1.5 h till Krabi och efter det en mini-vantransport till Koh Lanta på ca 2.5 timme. Resan gick väldigt bra för barnen som lekte och spelade mest hela tiden. Servicen på Thai varväldigt bra, med idel servering av mat och drycker.

Det var ett trött gäng som kom till det enorma huset vi hyrt.

Hittills har vi badat, badat och ätit. Maten är en aning svår att beställa, man vet inte riktigt vad som väntar efter att man beställt. Oftast blir det positiva överraskningar!

Temperaturen ligger på 35 grader, och den sjunker inte många grader på kvällen. De extra tröjorna vi tagit med ligger oanvända...Jag och syrran tar oss ut på en löprunda på 5km varje dag vid solnedgången. På stranden, just så idylliskt som det bör vara. ��

Landet är slitet, men människorna är trevliga och maten är god!

Lägger strax upp några bilder också.

Kram Carita

Huset vi hyr har tre våningar, högst upp finns köket. Många gånger i trappan blir det varje dag!

Några barn som myser uppe på terassen på 3e våningen!

Och så här ser den rekommenderade matbutiken ut. Med tuk-tuk 5 km från vårt boende.

En maträtt som snabbt blivit en favorit. Risnudelsoppa med kyckling. God smak av koriander och krispiga böngroddar!

Löprunda dag 2 med syster yster, i en perfekt solnedgång. Vi var i vägen för många par som försöke ta Selfies.