Av Carita - 1 november 2018 18:06

Hej hej!

Morgonen startade med avfärd från hotellet där Diluk mötte upp. Alla på hotellet fascinerades av vädret, kraftiga vindar och snattrande regn i den ljumma morgonluften. Det var ett monsunregn!

I tre timmar färdades vi i en bekväm bil där de trötta barnen kunde luta sig bakåt och få ett par timmars sömn efter en kort natt.

P

Galle

Första stoppet gjorde vi i en stad som byggdes av Holländare, Galle. Lorenzo kom från Portugal. 1567 började ett litet fort byggas, St Cruiz. Portugiserna lämnade Srilanka och Holländaren William Jacobs kom med 12000 män. 176 km kanal byggdes för att kunna transportera kryddor. Stenar transporterades från Indien som ballast och de byggde en mur av dessa, därav finns Galle på Världsarvslistan. Vid en liten promenad fick vi se fyrar som byggdes av Engelsmännen, och resterna av Srilankas första fyr.

Vi stannade också till vid en känd juvelerare där smycken tillverkas och stenar slipas. Vi fick se tillverkningen och erbjuds även att köpa smycken. Med en ring på fingret, nya örhängen i öronen och en tunnare plånbok åkte vi sedan vidare.

Här smids smycken!

Hikkaduwa

Nästa stopp på resan blev staden Hikkaduwa. Staden drabbades hårdast av tsunamin 2004. Vi stannade till vid minnesmonumentet från tsunamin, där även 8000 personer begravdes. Sorgligt! 😢

I Hikkaduwa stannade vi också vid en ”moonstone-gruva”. Vi fick se gruvan och även tillverkning av kanelolja. Sedan tillverkningen av smycken av månstenarna. Molly fick ett par örhängen som minne 😊

Ett monument över Tsunamin. En enorm Buddhastaty har också byggts i syfte att stoppa framtida vågor. Den är 52 fot hög, lika hög som vattnet gick efter tsunamin.

Felix kikar ned i månstensgruvan.

En man vaskar efter månstenar!

Och såhär ser månstenarna ut före slipning.

Madu River

Vid floden åt vi först lunch på en Kinarestaurang. Nudlarna med kyckling smakade ungefär som den Srilankesiska maten...och man får kämpa på bra för att hitta kycklingkött på benbitarna som serveras. Vår guide verkade dock helt oberörd av alla benbitar. 😏

På floden fick vi en fin båttur med en öppen motorbåt. I floden fanns en massa öar och vi fick gå upp på en av dem och hälsa på en familj som bor där och producerar kanelprodukter. Vid ön fanns också en fiskuppfödning, en fiskuppfödning med fiskar som väldigt gärna bjuds på människofötter! 😱 De flesta av fiskarna var ca 15-20 cm långa och kunde ta rejäla grepp med käkarna kring en lilltå...aj!

Det bjöds på en hel del djurliv längs floden, i form av krokodiler, ödlor, apor mm

Verkligen en upplevelse!

En ödla vilar på en gren.

Krokodilen ligger och solar ute på en sten 😱

Mysig båttur på floden!

Killar som höll på att skratta ihjäl sig! Så mycket killades det. 😂

Sköldpaddecenter

Dagens sista stopp skedde vid ett privat center som arbetar för att rädda sköldpaddor. Vi fick berättat allt om hur de arbetar med att rädda sköldpaddorna, allt från äggkläckningen till utplaceringen av dem i havet efter 4 år.

Vi fick hålla i och klappa sköldpaddor i alla åldrar, vilka helt unika varelser! 🐢😊

Efter detta var det dags för bilfärd tillbaka till hotellet. En trött men mycket nöjd familj glada över att få uppleva så mycket!

Fantastisk liten sköldpadda!

Molly och Robin håller i varsin något större variant. Sedan fanns det de som var så stora att man inte orkade lyfta dem...

Påväg hem fick vi även se x antal kossor som glatt promenerar på gatan, till synes ovetande om hur nära döden de är!

Det blev en middag i den fina hotellrestaurangen innan vi föll i sömn 👍

Gonatt och sov sött!

Av Carita - 31 oktober 2018 16:54

Hej där ute!

Denna onsdag bjöd Sri Lanka på en mulen dag, men det gör liksom inget när det är 29 grader i skuggan. Och man kan sätta sig någonstans utan att tänka på om det är skuggigt eller inte...

Hursomhelst, barnen var glada över att få ”sovmorgon” till strax efter 8 idag 😜. Och den blev snarare 9 innan vi gick till frukosten. De sedvanliga våfflorna och stekta äggen intogs med god aptit. Jag testade att beställa en omelett med svamp och tomat. Funkade fint!

Vi fick skynda på lite för att hinna ut eftersom vi bokat en segeltur med en äldre man som äger en katamaran. Det är väl ingen katamaran av det slag vi tänker på, men visst. En katamaran är det. Vi fick hjälpa till att släpa i den tunga träbåten i vattnet och sedan bar det av. Felix blev attackerad av en kackerlacka som lyckats följa med ombord, men i övrigt gick det lugnt tillväga.

Såhär ser båten ut, och det kryllar av likadana. De används vanligen som fiskebåtar, men just nu är fisket skralt så de försöker få in inkomster på andra sätt.

Felix fick klättra över på den anda sidan av katamaranen.

Här sitter vi och myser...ja, alla utom Felix som satt på ”andra sidan”. 😊

Efter någon timme kom vi oss helskinnade tillbaka. Och med stor möda fick vi hjälpa de tre båtförarna att dra upp båten på land igen.

Sedan väntade en resterande dag med bad i pool, bad i hav, lunch på uterestaurangen på hotellet. Efter lunch ett simpass och innan middagen ett gympass. För min del innebär det tsupport@bloggplatsen.seroligen stora problem med att gå normalt i morgon...min kropp är inte van vid styrketräning!

Under dagen fick jag en närupplevelse i kontakt med en ekorre. Det kryllar av dem här 😊

Till min stora glädje fick jag en liten krabat att komma riktigt nära mig och nosa på mitt finger!

Middagen åt vi på den finare hotellrestaurangen, de hade Sri Lankesisk buffé ikväll. Av de 3 bufféer vi ätit var kvällens den helt klart godaste!

Nu har vi handlat lite vatten och snacks för att ha lite extra proviant. I morgon (torsdag) bär det av på en rejäl utflykt igen. Vi hoppas att den kommer att bjuda på härliga upplevelser!

Beklagar felstavningar...denna blogsite gör det lite jobbigt när man inte kan se det som skrivits...innan man publicerat.
God Natt! 😴

/Carita & co

Av Carita - 31 oktober 2018 03:32

Idag blev det en tidig morgon. Utflykt med egen chaufför och guide var bokad. Klockan 6.30 bar det av med frukostpåsar från hotellet i händerna. Vi hälsades välkomna vid minibussen och färden mot Sri Lankas mitt började. Så intressant att åka genom städer och landsbygd och  höra guiden Eddie berätta om Sri Lanka, om skolsystemet, arbetstillfällen, religion och inkomstnivåer i landet.

Risodlingar längs vägen. Vi passerade områden som står för olika delar av industrin på STI Lanka; taktegel, kruktillverknkng, textilfabriker och gummiträd. Gummi är den största exportindustrin.

Efter 1.5 h var vi framme vid det ”Elephant orphanage” som vi skulle besöka. Vi fick först se elefanterna när de fick mat, både stockar och blad mumsade de glatt på! De är smarta nog att stampa sönder stockar så att de får fina ”munsbitar” för en elefantmun.

Därefter matade barnen en elefant med frukter och vi fick klappa på den. Så underbart stort djur! Vi gick sedan vidare och kollade på hur tillverkning av ”elefantbajspapper” tillverkas...Givetvis köpte vi med oss några papper hem 😉

Efter en liten promenad visade Eddie oss in på ett avskilt kafé där vi fick parketplatser för att se elefanterna få sitt dagliga bad. Härligt att se de stora djuren lägga sig i vattnet och njuta! En elefantmamma som är en av ”arbetselefanterna” förenades med sitt barn och de såg ut att ha det väldigt kul....trots att vi ibland tänkte att hon var i färd med att dränka ungen...

Molly redo att mata elefant!

Hela familjen klappandes elefanten. Så fantastiskt djur!

Alla på parkettplats för att titta på bad 💦

En av dem på väg ned. De flesta fick gå fritt ned i vattnet, men inte denna.

De så ut att vara lite tveksamma, men valde ändå att bada.

Herbal center

Efter elefantkollen bar det av till en växt-och örtgård. Vi fick en genomgång av allsköns kryddor och växter som växer där. För varje ört presenterade han också vad den brukar användas till inom arjuvedisk medicin.Sedan satte vi oss under ett plåttak och han visade vilka krämer och produkter de har. Han blandade en kräm som han sedan med hjälp av några kollegor smorde in våra armar med. Efter ytterligare presentation sa han sedan att killarna skulle ta av sig på överkroppen så skulle de få massage. Även jag och Molly, fast med tröjor på. Det var lite komiskt att hela familjen ligger i ett skjul och får massage av 5 män...nackmassage, hårbottenmassage, samt arm- ben- och fotmassage. 😂 En udda upplevelse helt enkelt.

Ja, det hela slutade med att vi köpte på oss en del krämer och produkter, så försäljningsmetoden funkade!

Vår guide serverade te som var gjort på en massa örter. Ganska likt det Yogite vi brukar dricka hemmma på kvällarna.

Robin fick en salva gjord på Gurkmeja som fungerar som hårborttagningsalva. Används av minkarna för att bli av med håret för gott 😉

Här började massagen, men ansiktsmassage med creme som var en blandning av tre krämer. Föryngrande och antiinflammatorisk!

Teodling

Efter örtodlingen bar det av till ett företag som plockar teblad och gör te. Lärorikt och intressant att höra hur de 24 olika kvalitéerna på te tas fram och se de väldigt enkla maskiner som används.

Här torkas tebladen. Under bädden finns fläktar.

Vår guide på tefabriken Vid en av kvarnarna där bladen mals sönder.

Buddisttempel

Sista delen av dagens tur, efter en sen lunch i form av en lokal buffé (som inte imponerade), var att besöka ett buddhisttempel i staden Kandy. Detta tempel drömmer de flesta buddister om att besöka under sitt liv. Vi fick berättat historien om att en av Buddhas tänder finns i en vacker kista där. Med långbyxor och utan skor var det bara att tvaga sina fötter och stiga på. Efter en vacker och intressant rundvandring var det sedan dags att bege sig hemåt till hotellet.

Vilken unik och händelserik dag vi fått vara med om. Perfekt att ha en egen guide och chaufför som anpassade programmet helt efter våra önskemål! 👍🙏😀

André och Felix tvättar fötter.

Offerplats där man lämnar blommor framför platsen där kistan med tanden finns.

En del av templet från framsidan.

Det var allt från denna dag!

Hälsar Carita

Av Carita - 29 oktober 2018 14:18

Så har söndagen och måndagen passerat i rask fart. Barnen är väldigt svåra att väcka på mornarna, och på söndagen vaknade vi först klockan 10. Snabbt till hotellfrukosten som de tack och lov inte plockat undan. Vi beställde ägg enligt önskemål och till det en hel del färska frukter. Dagen förlöpte sedan vid poolen med läsande och simmande. Molly och killarna lekte med alla hundar som lever häromkring och de verkar gilla det. Ingen tendens till att de vill äta upp barnen trots att de borde vara superhungriga!

André och jag körde ett pass på gymmet före middagen, väldigt skönt att röra lite på sig.

Middagen intogs på en av hotellets restaurangen, den lite ”finare” av dem. Till min stora lycka hade de ett utbud av vin, så gott! Annars är det mest öl som finns här.

Jag åt en fyrarättersmeny som var helt OK. Snygg design på maten men hittills har jag inte upplevt några smaker som jag kommer att minnas. André åt dock en curry som var fantastisk, alldeles lagom kryddad och med goda tillbehör.

Molly var helt färdig av trötthet och ville gå och lägga sig redan vid middagen, men vi fick henne att härda ut.

Idag (måndag) har upplägget varit ungefär detamma, en god frukost med allt vad man kan önska. Sedan tid vid poolen, och även bad i havet. Kul med vågorna!

Före lunch blev det simning för mig och André och sedan lunch på en restaurang som hör till grannhotellet-Jetwing Blue. Vid lunchen satt vi och kollade på ca 20 fiskare som arbetade för att få upp en stor trål. Under ca 2 timmar arbetar de i takt för att sakta men säkert dra upp trålen ur havet. Mycket systematiskt! Vi avslutade lunchen lagom för att gå närmare och se vilka fiskar de fick upp. Molly försökte rädda et par av småfiskarna som tagit sig genom nätet på väg upp ur vattnet.

Efter den sena lunchen hoppade vi in i ett par tuk-tuks för att åka till Negombos centrum, killarna ville kolla på ”fejk-saker”. Att åka Tuk-tuk är roligt och man får se mycket. Vår chaufför berättade om allt vi åkte förbi! Vi fick höra om sevärdheter, religion och vad vi passerade.

Det visade sig inte helt enkelt att hitta saker av de märken killarna ville ha. Till slut köpte Felix i alla fall en plånbok och Robin en ”handväska”.

Nu har vi kommit tillbaka till hotellet och laddar för en middag på granhotellet. André och jag sitter på en bar vid stranden och titta när solen går ned.

I morgon väntar en lång dag, med en utflykt som startar kl 6.30...en chaufför är bokad för att ta oss till några platser omkring ”Kandi”. Återkommer med rapport!

kram Carita

Av Carita - 28 oktober 2018 06:24

Hej alla där ute!

nu är det dags att blogga lite igen om en resa vi är på väg på. Sedan förra höstlovet har vi varit på en bland annat en resa till Sicilien. Men tyvärr bloggade jag inget dÅ, lite synd efetrsom den var rätt händelserik 😉

I våras bokade vi en höstlovsresa...efter att ha dividerat länge kring om vi ville vara långlediga över jul-nyår och resa till Sydafrika (som finns på min bucket-list) eller om vi som vanligt skulle åka på höstlovet. Barnens vilja att fira jul hemma fick styra och vi letade efter ett resmål för höstlovet. Utan att göra speciellt mycket research föll valet på SriLanka, med varmt klimat och eftersom det skulle finnas mycket djur och natur att uppleva!
Några veckor innan resan kollade jag upp vad vi skulle kunna göra och då blev det uppenbart att SriLanka var en väääldigt stor ö...och att man inte heller rekommenderades att köra bil själv där. Så det blev inte bokning av något i förväg.
Nu i torsdags bar det så av, efter att i all hast på tisdag kväll gjort någon form av visumansökan som krävdes. Mitt pass hade ett giltighetsdatum som var lite på gränsen, beroende på hur man räknade vilken dag resan till Colombo startade eller slutade. Passet behövde vara giltigt 180 dagar efter resan. Övriga familjen hade ett antal ytterligare månader till godo. Det fanns inget alternativ att försöka skaffa ett nytt pass på en dag med fullbokad agenda.

Vi flög från Bromma till Helsingfors. Nästa flyg skulle gå till Doha en timme efter landning, tight! Det lilla propellerplanet landade i tid och vi tog oss genom passkontrollen. Ett snabbt toabesök och vidare mot Gate 33. Då hör vi våra namn ropas i högtalarna! Det var bara att springa till gaten. Vi var absolut sist på plats och 25 minuter återstod till avgång. Barnen och André går igenom och väntar på mig. Där tar det stopp. Rynkade näsor och förundrade blickar från personalen på Qatar. ”Ditt pass verkar ha en dag för kort giltighetstid”...”Så vi kan inte låta dig gå ombord”.
Klockan är 23 på kvällen. Familjen står storögd på väg ombord, men jag får inte åka med.
Vi fick förklarat att de behövde kolla med personalen i Colombo om det är OK eller ej. Barnen och Andre kund välja att inte åka, eller åka före. Det ville barnen inte, de ville vara med mig.
Våra väskor fick plockas av från flygplanet.

Personalen på Qatar förklarade att det tyvärr kunde ta tid att få reda på om jag fick åka, de fick inget svar. Och det var ju inte så konstigt eftersom klockan var ett på natten i Colombia. De tog mail och telefonnummer till mig. Dessutom bokade de om oss alla till ett flyg på fredag kväll, 20 timmar senare än tänkt.

Felix i sitt egna hotellrum 😊

Efter lite samtal i familjen så beslutade vi oss för att sova på hotell vid flygplatsen, inte inne i Helsingfors. Vi gick till Scandic och bokade två stora rum. Inte varje natt man dyker upp 23.55 för att boka hotellrum. Till Felix lycka fick han ett eget dubbelrum och vi andra ett familjerum. Alla var lugna och vid gott mod.

Jag låg och funderade på vad som skulle hända om jag fick nej på inträde till SriLanka. Det slutade med att jag för att”säkra upp” bokade ett flyg till Arlanda morgonen efter för att om nödvändigt skaffa ett nytt pass. Det blev tack och lov inte en fullprisbiljett för 6000, utan jag kunde kombinera med poäng och få ned priset till en mer rimlig nivå...

Fredag morgon smög jag ut ur rummet, åt frukost och gick för att gå till terminalen. Ingen hade ringt under natten och sagt att jag kunde åka med mitt pass. Jag checkade in på flyget så sent som möjligt.
Fem minuter senare, vid 8.30 ringer en trevlig herre som vi träffade kvällen innan och berättar att det är OK att flyga med passet.

Det vara bara att traska tillbaka till hotellet och ägna dagen åt umgänge med familjen...och jobb. Skönt att få lite mer gjort eftersom det alltid är så stressigt före semester.

Vi tränade på gymmet på hotellet och bastade i en superskön bastu.
Vid tretiden öppnade incheckningen och vi fick träffa samma tillmötesgående kvinna som kvällen innan. Hon var så glad att det ordnat sig!

Efter det flöt det på som smort med fortsatta resan. Flyg till Doha på ca 6 timmar, en timme till nästa flyg, sedan till Colombo i nästa Qatar-kärra. Helt OK service och servering på planen, men de gånger jag flugit med Qatar tidigare tyckte jag att de var ännu bättre.

Tidig lördag morgon landade vi så i Colombo och hälsades av en chaufför som körde oss till hotellet. På vägen ringde en kille från ”Ving” som ville ge oss en introduktion till Sri Lanka så vi bokade en tid med honom.

Hotellet visade sig vara fint. Fuktiga handdukar vid ankomst och olika färska juicer serverades. Papaya-juice är gott och inte så sött!

André på den ena terassen med nedgång till pool.

esten av vår första dag har vi vilat i skuggan, haft mötet med Ving och bokat utflykter, ätit lunch och badat i poolen. På kvällskvisten blev det en promenad ut på standgatan där det finns en del restaurangen och små butiker. Middagen avnjöts på en restaurang med fin utsikt. André och Robin var riktiga föredömen och beställde indisk mat, Rice and Curry! Denna serverades på en inte helt estetiskt tilltalande tallrik...men smakade väldigt gott (säger hon som provsmakade).

Det blev en tidig middag eftersom vi är trötta efter resan. André och jag satt och pratade en stund på terassen, så mysigt med utsikten över poolerna och de upplysta palmerna! Ljudet av vågor som slår in motl stranden är väldigt högt men ändå rogivande.
Nu är det läggdags!

Familjen vid middagsbordet. 👍

Från en tacksam familj som kom fram till resmålet 😀

Av Carita - 4 november 2017 22:31

Summeringen 😊🛳

Det finns säkert fler såsom jag själv funderar på om en kryssning är något som passar din semesterstil eller inte. Jag tänkte summera lite plus och minus samt ge mina tankar kring vilka som kan tänkas njuta av denna typ av semester.

Är du någon som gillar charterresor och gärna har lite extra allt på resorna? Då är detta resan med extra allt och mycket mer därtill:

* Du får möjlighet att se lite annat i form av nya resmål under din resa. Se bara till att undersöka vad ni vill göra, för du har bara en dag på dig att "välja rätt" 😉

* Det finns massor massor massor av aktiviteter på båten! Shower för olika målgrupper, aktiviteter för skönhetinresserade, konstintresserade, klockintresserade, spelintresserade osv.

* Maten är helt fantastisk jämfört med charterresornas bufféer och menyer. Att beställa förrätt, varmrätt och efterrätt från en ny meny varje kväll känns så trevligt om du är matintresserad.

* Vill du inte äta menyn så finns att välja på mat från ett flertal andra restauranger utan kostnad. Finns också snacksbarer, pizzeria, hamburgerställe, kaféer och allt ingår! Bara vissa specialrestauranger ingår inte.

* Gillar du dessutom att klä upp dig så ges en gyllene chans! Långklänningar med glitter, smoking osv går bra under vissa av kvällarna. Du får instruktion kring dresscode varje dag kvällen före. Men om du inte vill så går det också bra.

* Om du vill se saker ordentligt och reser för att uppleva platserna så är troligen en kryssning inte helt lämpligt...

För oss var de stora plussen:

Fantastisk mat!

Fantastisk service av underbara kypare

Gott om plats överallt trots en full båt. Ingen trängsel till solsängar, bubbelpooler eller vid lunchen!

Gymmet, stort och alltid bra med plats.

Mindre bra för oss:

Vi valde dryckespaket för en ganska redig summa. Tänkte att det ändå lönar sig eftersom vatten och finare kaffe ingick. Men eftersom vi vuxna inte dricker drinkar eller sockerdrycker förrän sent på dagen och ett par glas vin på kvällen hade det varit ekonomiskt bättre utan paketet. Det är lika smidigt att betala genom att sätta upp drycker på rummet, och det hade varit bra för oss. Vi tänkte att det skulle vara smidigare att ha allt betalt, men det är ingen skillnad.

Dagarna till havs. Egentligen inga problem att få tiden att gå, men tre hela dagar på havet är ganska mycket för en rastlös själ... 😉

WiFi var väldigt dyrt. Vi betalade för WiFi till nästan alla i sällskapet, men det hade räckt med färre abonnemang. Man kan koppla från en enhet för att koppla på en annan men det var vi inte säkra på innan.

Många tror att detta prismässigt är en superdyr resa, men det behöver det inte vara. Vi bokade i februari vid ett erbjudande då barnen "kryssade gratis" vilket innebar att vi bara betalade skatt för dem. 12 000 per vuxen för kryssningen med all- inclusive. Jämfört med höstlov på Gran Canaria med all inclusive är det samma pris för hela resan. Men visst, utflykter, dryckespaket och WiFi gör att det drar iväg sisådär +50% ytterligare...

Innan ni bokar utflykter så är det bra att kolla upp om bolaget har en "resort" dit båten anländer. Till exempel på Haiti hade man egentligen inte behövt göra någon utflykt för att få njuta av strandliv med solsängar. Situationen var helt annorlunda på Jamaica, där man bara kom till en hamn utan närhet till bad eller strand.

Hoppas att ni har uppskattat läsningen! Nu boardar vi för en lång flygresa hem.

Kram Carita

Av Carita - 3 november 2017 14:14

Hej!

En dag i Mexico är avklarad! Det blev en tidig uppstigning för att hinna ut på utflykt som vi bokat. Först frukost och sedan direkt till utcheckningen ut båten. Detta sker under väldigt kontrollerade former. Alla får visa upp sina rumskort (där ett foto finns inlagt i systemet) och inga barn kan gå ut utan att ansvariga vuxna finns med. Det känns tryggt.

Vi letade upp uppsamlingsplatsen och fick vänta en stund. Sedan kom ledaren Cesar och turen kunde börja.

Bussfärd genom väldigt povra områden och förbi hus där man inte kan tro att någon bor, men det gör de.

Efter en halvtimme kom vi fram till Maya-ruinerna som vi skulle guidas kring. Cesar berättade med enorm entusiasm om Mayakulturen. Väldigt inspirerande med en sådan engagerad guide! Hans pappa arbetade också som guide hela sitt liv och fick en bok om kulturen publicerad till sin ära 😊

Barnen klarade guideningen väldigt bra, Robin var till och med riktigt intresserad. Mycket eftersom det handlade om krig, vapen och vad som ansågs värdefullt på den tiden. Till exempel guld var inte värt mycket eftersom metallen är för mjuk att användas till något.
Molly som inte förstår engelskan ännu hade det tuffare, men hon blev glad när hon fick agera assistent när Cesar talade om kvinnornas roll i Maya-kulturen!

Vi fick även se en del leguaner som lever på Cozumel, de satt och spanade på oss när vi vandrade mellan ruinerna.

Efter ruinerna åkte vi vidare till en strand på norra delen av Cozumel. Vägen gick rakt över ön och sedan öppnade vyerna upp sig och det vackra blå havet kunde beskådas.
Vi hoppade ut ut bussen och gick ned till stranden. Barnen ville gå en sväng till andra sidan vägen också för att fotografera en alligator som låg och solade i det fria! Jag valde att hålla mig på behörigt avstånd 😱

Sedan badade vi och simmade för att titta på alla vackra fiskar. Det blåste mycket och gick stora vågor så man fick inte bada var som helst. Skönt var det. Vi köpte sedan en drink innan avfärd och åt lite chips till eftersom vi hade för lite tid att hinna äta.

Bussfärden tillbaka gick på västra sidan Cozumel. Där finns det elektricitet som de inte har på östra sidan av ön. Byggnaderna ser betydligt finare ut och det finns också fantastiska resorts där.

Väl tillbaka gick vi ombord på Harmony of the Seas för att luncha. Molly ville så gärna få "småflätor" i håret och vi hade inte sett någon som gjorde såna. Men envis som hon är ville hon gå iland igen för att leta. Det blev en lång promenad i hettan....Inte förrän vi kom tillbaka till området där vi går ombord såg jag en docka med flätor utanför en butik. Efter lite förhandling fick tösen sina efterlängtade flätor.

Den sena eftermiddagen bestod av att vakta killar som surfade eftersom de behöver ha någon vuxen i närheten. De har blivit riktigt duktiga både på att vågsurfa och köra med boogieboard.

Jag, Pia, Richard, mamma och pappa tog sedan en drink uppe på däck och såg solen närma sig nedgång. André körde än en gång den hurtiga varianten och stack ut för att springa en mil...men jag hann med en glas bubbel även med honom. Vi prickade in de minutrar då solen gick ned, men hann inte med att få en bild där solen ses ☀️

Middagen var än en gång underbar. Vi fick vårt favoritord med våra faviritservitörer: bord 507 med Ramón och Judy. Chokladfondanten som var ljummen och smetig i mitten var kvällens absoluta höjdpunkt!

Nu avnjuter vi sista dagen på båten, som kör i motvind tillbaka mot Florida!

Hoppas att jag kommer att återkomma med en summering för er som är sugna på att kryssa, inom kort!

Kram

Av Carita - 2 november 2017 04:36

Hejsan!

Det är nu onsdag kväll och vi har avslutat en heldag på båten. I morse nästan "försov" vi oss genom att vakna klockan 8! Iväg till frukosten som blev väldigt trevlig. Två pratglada kypare berättade om olika ämnen vid vårt bord, så det blev en lärorik och inspirerande frukost. Bland annat fick vi höra från en tjej från Peru om allt som finns att se där, och vi blev lite ressugna. 😉

Efter frukost hade vi blivit inbjudna till en rundvandring i köket. Så intressant att se vilken fantastisk ordning och hygien som råder! På bilden ser ni enorma "kar" där såser förbereds. Vi frågade också en del om hur de gör för att få kötträtter så otroligt möra, och fick veta att även där är det minutiös planering som gäller. En del kött marineras 24 timmar innan tillagning.

Rundturen avslutades med ett glas bubbel, riktigt trevligt.

Det blev sedan en stund med bad och  i skuggan innan ännu en fantastisk lunch. Denna gång en hel del skaldjur, något som flera i sällskapet längtat efter. Detta innebar dock inte att köket dragit ned på något, nejdå, alla andra hundratals maträtter fanns också att tillgå.
För min del blev det sedan ett par timmars jobb innan en stund till uppe på däck i solnedgången.

Vi gjorde oss sedan redo för middag, detta var den andra kvällen på resan som dresscoden var "formal". Många har helt fantastiska glittriga långa aftonklänningar!
Vi gick till en omtalad bar på båten som heter "Bionic bar", där drinkarna blandas av en robot. Spännande att klicka på en platta för att beställa och sedan följa hur drinken blandas på en skärm, samt att man kan se roboten blanda drinken. Skoj!

Middagen var i vanlig ordning god, men ikväll kunde vi inte toppranka servicen. Vet inte vad anledningen var, men de verkade springa omkring hela tiden utan att få speciellt mycket gjort...

På det stora hela en skön dag. Vi laddar inför en tidig morgon i Mexico i morgon och förhoppningsvis en bra utflykt 😊.