Direktlänk till inlägg 31 oktober 2017

Haiti i hetta

Av Carita - 31 oktober 2017 13:16


Hej hej!


Behöver kanske börja med att förklara mig lite. Jag är fortfarande inte dyslektiker, även om det kan verka så på mina inlägg. De senaste inläggen har jag skrivit i mobiltelefonen och auto-spell lever verkligen sitt eget liv. Detta i kombination med att jag blir utslängd från sidan där jag gör inlägg och behöver börja om några gånger för varje post leder till tidsnöd. Oftast behöver vi gå iväg och äta frukost och alla står och väntar på att jag ska bli klar….så det blir lite ”hastigt och lustigt” J.


Detta inlägg skrivs i word eftersom jag suttit med datorn och jobbat någon timme innan familjen vaknar.

Hursomhelst, i går kom vi på morgonen till Haiti. Från rumsfönstret såg vi land närma sig innan sju på morgonen och vi gick ut på balkongen. En underbar soluppång i kombination med den fuktiga värmen därute gav oss ett minne för livet. Den enda smolken i bägaren bestod i ett band som stod och spelade lätt hysterisk musik på bryggan. Vi snackar ”live-musik” på trummor och diverse instrument jag aldrig tidigare skådat.

Vi åt ännu en underbar frukost servade vid bordet av servitörer som fyller på vattenglas och kaffe om ¼ av innehållet saknas. Jag är ju lite tråkig och tar samma sak till frukost varje dag, en omelett med ost, varma grönsaker och mjölk med granola och nötter. Till detta ett par koppar kaffe. Någon dag kanske jag busar till det lite och väljer något annat…

  

Vid 10-tiden klev vi av båten. Kokhett ute! 35 grader och sol. André hämtade vattenflaskor och sedan väntade vi vid bryggan på utflykten vi bokat. Min kära mor och far följde inte med, men däremot fick vi sällskap av Pia och Richard med barn. Trevligt!
Vissa kända profiler från Sverige är ju också med på kryssningen, en mamma med sina tre barn har ett filmteam med sig vart de går. De kom också och ställde sig vid bryggan en stund, våra barns ögon blev stora som tefat. Coolt med ”kändisar” tycker det. Jag hoppas mest att de kan njuta av semester, även de.


Vi tog oss ut på snorklingsutflykten, faktiskt inte mer än ca 500 meter från Harmony of the Seas. Snorklade vid vackra koraller, vilka former och färger de har! Fiskarna vi såg var ganska små, men väldigt många olika arter. Som vanligt bara njuter jag av att vara i fiskarnas värld den stund jag snorklar, det är så ljuvligt lugnt och skönt där under ytan!

     


Efter snorklingen gick vi till lunchbjudningen på stranden, som de dukat upp! Inget litet projekt för personalen att tömma båten på all denna mat och dryck för att vi ska kunna njuta av att sitta vid stranden och äta. Skönt att komma undan från solen en liten stund också, under tak.
Efter lunchen gick barnen och undersökte närområdet lite medan Pia, Richard, André och jag tog en promenad längs stranden. Hela området ägs av Royal Caribbean och är såklart väldigt tillrättalagt. Toaletter, duschar, solsängar, barer mm överallt.

Vid 15-tiden kom ett rejält eftermiddagsregn och då var det dags att gå tillbaka till båten. Väl där gick vi upp på plan 15 för att bada bubbelpool en stund och killarna ville åka FloomRider. Och de gjorde de, om och om igen…

      

Kvällen bjöd på en show med inslag av vatten, ”Fine line”. Väldigt cool show med duktiga dansare som också var gymnaster och simhoppare. De hoppade från 17 meter och ned i en liten, liten pool (!). Sedan var det middagsdags igen. Så trevligt att välja från en meny och få bra servering, allt ”all-inclusive”. Jag valde en laxterrin till förrätt och en biffstek med svampsås till varmrätt. Killarna äter glatt och tycker om att ta en sallad till förrätt och kött till varmrätt. Molly då? Ja, hon somnar i god ordning vid middagsbordet! I går hann hon äta en fruktsallad till förrätt, sedan däckade hon…


      

Det blev en relativt tidig kväll i säng som vanligt, vi somnade vid 23-tiden.
Gör oss redo för en dag på Jamaica nu!

Kram på er

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carita - 9 augusti 2019 12:01

            Våra två sista dagar av resan tillbringades i London, en stad som barnen inte varit i tidigare. Tanken var en generell genomgång av sevärdheter, och att låta eventuella djupdykningar  ske vid senare tillfälle 😊   N...

Av Carita - 6 augusti 2019 23:47

Hejsan!   Parisvistelsen har nu nått sitt slut. Som jag beskrev blev det en  kort vistelse.    Vi anlände till Paris, trixade oss med tunnelbana till Montparnasse och vårt Best Western-hotell. Hotellet hade till min förvåning faktiskt rum ...

Av Carita - 5 augusti 2019 17:29

    Sista kvällen i Marseille valde vi en restaurang vid stranden som hade fått bra omdömen, smart va!? 😉 Vi åt gott, men inte direkt Fransk...utan Italiensk mat. Jag börjar fundera på vad som egentligen är fransk mat. Entrecote, Bouillab...

Av Carita - 4 augusti 2019 18:03

    Pustar ut efter en varm dag i närheten av Marseille! Vi tog oss hit med tåg från Nice ingår eftermiddag. Tre timmars tågresa med ett fräscht tåg, barnen ville ha platser på övervåningen och de fick de 😊.         Vacker vy som ...

Av Carita - 3 augusti 2019 10:17

            Sista dygnet i Nice spenderades i själva staden, utan utflykter. Vi tog oss iväg till frukost ute...och eftersom barnen vill äta något stadigt hamnade vi på ett ställe som liknade KFC...Ja, det blev en rejäl frukost. Efter det gick ...

Ovido - Quiz & Flashcards